Таксите за ползване на второкласни пътища от тежкотоварни превозвачи ще се събират, дори и да има протести. Това заяви министърът на регионалното развитие Гроздан Караджов в ефира на БНТ тази сутрин.

"Естествено е, че ако досега си плащал 0 стотинки, всяка цена, която ти предложат, ще е висока. Със същите аргументи е отклонено въвеждането на ТОЛ такси за второкласната мрежа през 2020 г. – уплашили са се от протестите. Аз съм "за" превозвачите да изразят гражданския си глас, но има политическа воля да подредим нещата така, както трябва да са", каза той.

Предложението на МРРБ е тировете да плащат между 2 ст. и 7 ст. такса на километър.

Министърът отбеляза, че превозвачите могат да обжалват наложените им от ТОЛ системата санкции, ако те се дължат на неволно допуснати и коригирани в последствие грешки - затова са инициирани законодателни промени от подопечното му министерство.

"Целта е тези високи наказания заради пропуснати сегменти или пропуснато начало или край на маршрута, те да могат след това чрез своя оператор, който ги поддържа, да заявят тези грешки и да не бъдат третирани като нарушители. Така нарушенията, които се дължат на неволни грешки, ще бъдат изчистени и очакваме да останат не повече от 10% от сегашните", обясни той.

И припомни, че в момента приходите от пътни такси се попълват на две трети от леките автомобили и на една трета от тежкотоварния транспорт. 

"Идеята на ТОЛ системата обаче е съотношението да е обратно, тъй като тежкотоварните автомобили цапат и амортизират повече пътната мрежа", отбеляза Караджов.

Затова се очаква и годишната винетка да поевтинее с 10 лв от догодина.

"За фалити не може да се говори. Представете си - един ТИР превозва на 300 км литър олио или килограм брашно, ще се оскъпи не повече от стотинка. Така че не смятам, че може да говорим сериозно за инфлация. Може да го подхвърлим на масата като теза, но не се подкрепя икономически", каза Караджов.