Откриването на новите станции на столичното метро през 2015 година ще доведе до "естествени" съкращения в българските държавни железопътни компании - БДЖ и Национална компания "Железопътна инфраструктура". Няколкостотин служители на двете дружества очакват с нетърпение да бъдат обявени конкурсите за машинисти и ръководители движение на новите метростанции, обясниха синдикални активисти от железопътния бранш.

Столичното метро за железничарите е черешката на тортата! В софийския метрополитен заплатите нямат нищо общо с възнагражденията в закъсалия държавен превозвач и релсовата компания. А през 2015 година се очаква общинското дружество да назначи 30 машиниста и още толкова ръководители на движение. Така че е ясно - най-добрите служители на БДЖ и НКЖИ сами ще кажат "чао" на работодателя и няма да чакат предизвестие от ръководствата на двете компании.

И в момента графика на движение в Софийско се изпълнява на магия. Ако избягат още хора ще е невъзможно да обслужваме влаковете, обясни активист от КТ "Подкрепа". 

Според него за сегашните влакове са необходими 57 машинисти, но в курсовете в момента се изпълняват от едва 47 души.

Проблемът е, че няма хора. Няма и мераклии, които да постъпват на работа при сегашните условия, обясни профсъюзният водач.

Транспортният министър Ивайло Московски вече обяви, че догодина ще бъдат съкратени между 1500 и 2000 служители на БДЖ, заради орязаната с 40 милиона лева субсидия на жп превозвача. Също така той обяви и че от разписанието ще отпаднат над 200 влака. Клуб Z пръв обяви кои ще са първите над 50 композиции, които няма да се движат от 12 януари догодина. Така че перспективите пред държавните железници са меко казано отчайващи!

А предимствата на метрото като работодател са повече от очевидни!

Докато в БДЖ един помощник-машинист получава 550 лева, а машинистите - 700 - 800 лева, то заплатите в "Метрополитен"-а започват от  1000-1100 лева. Освен това подземната градска железница дава на служителите си по 12 лева за храна на ден във вид на купони. За сравнение ваучерите в БДЖ са на стойност от 60 лева на месец и не са плащани от април т.г..

Същата е и ситуацията в НКЖИ. В релсовата компания един ръководител движение в масовия случай взема 630 лева. На интензивните гари възнаграждението е с 40-50 лева по-високо. 

В столичното метро тези хора ще започнат работа при заплата от 950 лева.