Евродепутатката от БСП Елена Йончева и Богдан Милчев, председател на Института по пътна безопасност и бивш шеф на КАТ, припомниха, че по време на управлението на ГЕРБ са искали проверка на строителството на магистралите у нас, но това не се е случило, а сега излиза, че е можело да спаси десетки човешки животи. 

"Аз не спирам да си задавам въпроса какво можеше да направим, за да предотвратим смъртта по пътищата в България. Преди три години поисках от Агенция "Пътна инфраструктура" да разреши да се извърши независима проверка на качеството на магистралите в България. С експерти бяхме проучили и описали стъпките, които трябва да се предприемат - от къде да се вземат пробите, къде да се изследват. Бяхме предложили проучванията да се осъществят от международна лаборатория. Може би ако управляващите от ГЕРБ бяха допуснали тази проверка, щяха да бъдат спасени стотици човешки животи", заяви Елена Йончева.

Нейното искане бе подкрепено от БСП, преди три години тя организира и подписка на граждани до тогавашния председател на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер, но нищо не бе предприето. Тогава искането бе фокусирано основно върху искане на експертиза от международни експерти на качеството на полаганата настилка заради много сигнали, че бързо след откриването на нови участъци се налагат ремонти.

Институтът по пътна безопасност (ИПБ) пък разпространи информация с припомняне, че след тежката катастрофата край град Своге през август 2018 г. е инициирал създаването на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП). Основната задача, която агенцията трябваше да осъществява, бе компетентно и отговорно да управлява риска от ПТП. За целта трябваше да изготви оценка на риска от ПТП в страната, да координира дейността на всички държавни институции, които имат отношение към безопасността на движението по пътищата, както и да формира държавна политика в тази сфера. От създаването си през 2019 г. до днес ДАБДП не е изпълнила нито една от тези задачи, твърди Институтът за пътна безопасност.

ИПБ пише на служебния премиер Стефан Янев:

"За бездействието на ДАБДП сме сигнализирали многократно и Вас, и бившия заместник министър-председател Томислав Дончев. След дълъг обществен натиск от нас едва през март 2021 година е приета поправка, с която оценката на риска придобива законов характер. След оглушително мълчание от страна на ДАБДП в първите часове след най-тежката в нашата история катастрофа на АМ „Струма", под медиен и обществен натиск, представители на ДАБДП (г-н Рапчев и г-н Табаков), заявиха, че агенцията била извършила анализ на риска от ПТП. Дали това е вярно или не?"

ИПБ припомня, че още през 2019 г. е сигнализирал за проблеми по АМ "Струма", свързани с знаци, маркировка и организация на движението.

Председател на ДАБДП е Малина Крумова, политолог по образование, бивш директор на оперативната програма на екоминистерството, бивш зам.-министър на екологията и служебен вицепремиер по еврофондовете в един от служебните кабинети на Росен Плевнелиев. Нейна заместничка е Анжелина Тотева, магистър по международни отношения и три години началник на кабинета на бившия премиер Бойко Борисов. Двете трябва да провеждат държавната политика по пътната безопасност и в момента. 

Днес говорителят на главния прокурор Сийка Милева съобщи, че Иван Гешев е наредил на Върховната административна прокуратура да направи проверка с международни експерти на всички магистрали и първокласни пътища в страната.