Някои ​наричат подводницата USS Connecticut ("Кънектикът") луксозната спортна кола на подводниците. Тя струва 3 милиарда долара, оборудвана е с най-новите електронни джаджи, достъпни само държава, за която цената не е от особено значение, предаде Си Ен Ен.

Но въпреки всичко Военноморските сили (ВМС) на Съединените щати обявиха, че подводницата с ядрено задвижване от клас Seawolf се е блъснала в подводна планина в Тихия океан на 2 октомври.

Сега "Кънектикът" се намира в базата на американския флот на тихоокеанския остров Гуам. ВМС поясняват, че съдът е преплавал до острова без повреди в ядрения реактор, макар при сблъсъка леко да са пострадали 11 души от екипажа. 

Пентагонът не оповести подробности за щетите, нанесени на машината, нито колко дълго може да бъде извън строя в регион, в който заради агресивните действия на китайския флот, все повече се увеличават изискванията към американския.

Това поставя много въпроси пред американските военни стратези.

Първият е как изобщо се случи сблъсъкът на "Кънектикът" с подводната планина?

Да управляваш подводница не е лека работа

Командирите на "Кънектикът" бяха освободени, което разкрива вероятната причина за инцидента.

Корабите и подводниците, които се движат на повърхността, могат да разчитат на сателити, за да се ориентират. При определена дълбочина обаче GPS системите спират да работят и вместо това екипажът на подводниците разчита на компаси и карти.

Едва 50 процента от дъното на Южнокитайско море е картографирано. Това каза пред Си Ен Ен професорът по геофизика Дейвид Сандуел.

"Не е изненадващо, че може да се блъснеш в нещо", добави той. "На практика повърхността на Луната е по-добре картографирана, отколкото дъното на Световния океан".

За наблюдение на дъното се използват сонарните системи. Но те разкриват за радарите на околните страни позицията на подводницата, което "Кънектикът" се е опитвала да избегне.

Защо инцидентът с "Кънектикът" е важен

Това не е първият случай на катастрофирала американска подводница. Но "Кънектикът" е специална.

Тя е една от трите подводници от клас Seawolf във флота на ВМС на САЩ, като изграждането на всяка една от тях е струвало около 3 милиарда долара.

Тя тежи 9300 тона, дълга е почти 110 метра и е с екипаж от 140 моряци. Въведена е в експлоатация през 1998 г. 

Както всички съвременни атакуващи подводници на ВМС на САЩ, "Кънектикът" се захранва от ядрен реактор, който й позволява да бъде бърза, но безшумна.

Благодарение на ядрената енергия тези подводници могат да останат под вода, докато свършат провизиите на екипажа.

ВМС не дават точни данни за способностите на своите подводници, но експертите твърдят, че класът Seawolf е недостижим.

"Тези подводници имат едни от най-модерните, всъщност - най-модерните подводни способности в света", каза Алесио Паталано, професор по война и стратегия в "Кралския колеж" в Лондон.

По данни на ВМС "Кънектикът" може да се движи по-бързо от 46,3 км/ч под вода. Това е по-бързо от средния товарен кораб и почти толкова бързо, колкото разрушителите от клас "Арли Бърк" на САЩ. Тъй като е по-голяма дори от най-новите атакуващи подводници от клас "Вирджиния", "Кънектикът" може да носи повече оръжия от други американски атакуващи подводници: до 50 торпеда и крилати ракети "Томахоук".

Въпреки че ВМС не предоставя подробности за мисиите, които подводниците му предприемат, смята се, че трите подводници от клас Seawolf са важни за събирането на разузнавателна информация, особено в по-плитки води.

"Здравият дизайн на класа Seawolf позволява на тези подводници да изпълняват широк спектър от важни военни задачи – както под под арктическия лед, така и в крайбрежните региони навсякъде по света", казва производителят General Dynamics Electric Boat на своя уебсайт.

Тъй като в Южнокитайско море не се водят битки, фокусът на подводницата в настоящата среда вероятно е бил върху събирането на разузнавателна информация. И затова Китай следи внимателно ситуацията.

Реакцията на Китай

След инцидента Пекин обвини Вашингтон, че не съобщава какво се е случило и как то може да засегне страните около Южнокитайско море.

"Ние многократно изразявахме сериозната си загриженост относно инцидента и поискахме американската страна да вземе отговорно отношение и да предостави подробно разяснение, да даде задоволителен отчет на международната общност и страните в региона", каза говорителят на китайското външно министерство Уан Уенбин тази седмица.

Темата за подводниците с ядрено задвижване доби популярност сред китайските държавни медии след решението на Австралия да си закупи от Америка, което даде началото на AUKUS - пакта за сигурност в Индо-Тихоокеанския регион между Вашингтон, Канбера и Лондон. Говорителят на китайското външно министерство Джао Лиджиан каза през септември, че AUKUS "сериозно вреди на мира и стабилността в региона".

Според доклад на китайската държавна информационна агенция "Синхуа", говорителят на китайското външно министерство Уан призовал Вашингтон да изясни "предвидената навигация на атомната подводница, независимо дали конкретното местоположение на инцидента е било в изключителна икономическа зона или териториални води на някоя друга държава, или дали инцидентът е причинил ядрено изтичане и е увредил морската среда."

САЩ отказаха да разкрият подробности. Но когато става дума за Южнокитайско море, политиката на Вашингтон е последователна.

След като американски разрушител извърши операция в региона през септември, 7-ми флот на САЩ разпространи предизвикателно изявление.

"Съединените щати ще продължат да летят, плават и действат навсякъде, където международното право позволява", се казва в изявлението. "Каквото и да каже Китай, това няма да ни възпира."