Оля Антонова има плантация за малини и произвежда малиново вино.

Чаровна и амбициозна. И скромна – има една малка мечта – да покори европейския пазар на плодови вина. Фирмата ѝ „Трастена“ изгражда собствена винарна и вече обмисля листване на BEAM пазара на Българската фондова борса.

Оля Антонова. Снимка Bloomberg TV Bulgaria

„Нашият продукт няма аналог на българските пазари. Амбицията ни е да станем най-големия производител на плодови вина в Европа. Българското малиново вино има капацитета да се превърне в запазена българска марка, каквато е киселото мляко например“, казва Оля Антонова, управляващ съдружник в „Трастена“.

Дегустация на малиново вино.

Амбицията на фирмата е за разрастване в действие. Изгражда собствена винарна. И покрай нея се ражда големият неочакван удар. Фирмата обявява кампания, чрез която всички желаещи имат възможност да си поръчат абонаменти.

„Това е начин за бързо финансиране, което на нас ни даде възможност да направим началните инвестиции в строежа на винарната. Тя се очаква  да бъде завършена  до края на годината“, казва Антонова.

Тя разкрива, че абонаментната система е начин, чрез който компаниите могат да получават нужните финанси в правилното време на годината, за да реализират своята продукция.

Думата „абонамент“ придобива съвсем нов смисъл...

„След като изградим винарната и имаме стабилно производство, ще листнем компанията на BEAM пазара. Той е прекрасна възможност за малките и средни предприятия, като предлага олекотени условия.“ 

На този етап консумацията на плодови вина в България е около 1-2% от годишното потребление на вино, което е малък дял. Но нещата ще се променят, убедена е младата мениджърка.

„Този сегмент се появи преди 6-7 г. Ние бяхме причината за промяна в законодателството и добавянето на плодовите вина в закона за виното и спиртните напитки. Появиха се много производители, като потреблението тепърва ще расте.“

Около 85-90% от продукцията на компанията се реализира на българския пазар. По време на пандемията доста голям процент от партньорските държави на „Трастена“ са били в локдаун – в скандинавските страни например беше забранено да се търгува онлайн с алкохол.

Основните външни пазари на малиновата царица са Централна Европа, част от скандинавските държави и няколко азиатски страни.

Почти изкуство...

Пандемията кара компанията да се преориентира към онлайн търговията.

“За нашата фирма това беше квантов скок в продажбите. Ноември-декември миналата година бяха едни от най-силните месеци, които сме имали. Пандемията беше въпрос на гъвкавост и адаптация. За миналата година продажбите скочиха с 20% спрямо 2019 г.“, казва Антонова.

Новата винарна ще бъде на 18 километра от Своге, казва загадъчно Антонова. Тази година реколтата се очаква да бъде отлична – може би повече от най-добрата – 80 тона. Само че производството на „Трастена“ е био и компанията не прави компромиси. Само натурален продукт. 

Държавата все още е длъжник на новатори като Оля Антонова. За винопроизводителите има субсидии, за плодовите вина – не.

„Но и това ще се оправи, сигурна съм“, уверена е тя. 

Друг голям удар е бил алкохолният сладолед с малиново вино. Отдавна имало голям интерес към подобен продукт, но от компанията са в търсене на голям партньор за сериозно производство.

Има пълно щастие - сладолед, малини и вино в едно.

Това е Оля Антонова и компанията „Трастена“. Голям производител на малиново вино с малка амбиция – да покори Европа. А как се прави виното – тайна.

---

Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).