Покана за лична проверка за случващото се в ТЕЦ "Варна" и прилежащото й пристанище "Езерово" получи съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов. Как? Чрез публична декларация от Данаил Папазов. Той е управител на фирмата, притежаваща централата и порта, бивш транспортен министър и всъщност първият човек, който купи ТЕЦ-а от "ЧЕЗ Груп" чрез фирматта си. Която фирма - "Сигда" ООД - продаде след това на почетния председател на ДПС Ахмед Доган, но остана начело в нея.

"Въпреки цялата тази помия, която се изля и излива в наш ущърб, декларираме готовност и каним  г-н Христо Иванов, лично, на място да извърши всички проверки, които са му необходими, за да се запознае в детайли с фактите какво се случва в пристанище ТЕЦ "Езерово". Също сме готови веднага след приключване на тази проверка, да го поканим да извърши всички необходими му проверки и в ТЕЦ "Варна", на така наречената от него „купчина желязо“.

Това гласи финалът на декларацията, подписана от Папазов и пубрикувана в сайта на ТЕЦ "Варна". Останалата част от текста й е разказ какво се случва и предстои да се случва около двата обекта и благодарности към партньорите и клиентите.

Електроцентралата на Доган, както и пристанището, отново са под прожекторите, както бяха и по време на предизборната кампания, заради действия, предприети от държавата за реконструкция, удълбочаване и т.н. на пристанище "Варна". Последното се оказа един от многото случаи, в които държавна компания чрез инхаус процедура - тоест без публична обществена поръчка, е ангажирана с дейности, за които е намерила - заобикаляйки закона, подизпълнител, при това руски. В петък служебният транспортен министър Георги Тодоров освободи шефа на Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) Ангел Забуртов и обяви нов конкурс за поста. Като за повод се смята именно проектът за драгиране на подходните канали към Пристанище "Варна-Запад", което се свързва и с порта на стопанисваната от Доган ТЕЦ „Варна“. Пред "Банкеръ" Забуров отрече подобна връзка. 

На свой ред Папазов разказва своята версия какво се случва и какво не в централата и пристанището.  

"Цялостната концепция на Пристанище Варна е система от канали и кейови съоръжения с различно предназначение. Два канала No1 и No2 свързват съответно Черно море с Варненското езеро, а Варненското езеро с Белославското езеро. Те са изкуствено прокопани и трябва да се удълбочават периодично. Особено важен е този процес в района на пристанищен терминал Варна-Запад в гр. Девня, тъй като река Провадийска нанася допълнително пясък и тиня, които периодично трябва да се чистят. По цялото протежение на системата от канали и езера са разположени кейови стени, обособени вече по смисъла на законодателството като терминали.", пише той. И изброява тези, които са публична държавна собственост. Вътре е и ТЕЦ "Езерово" (като част от кейовата стена е публична държавна собственост). Приложен е и списък с други проекти в ход. 

"Удълбочаването на канали 1 и 2 в Пристанище Варна е проект, който е стратегически за България и в частност за Варна. Главната мярка за интегрираната транспортна стратегия за разрешаване на проблемите, свързани с транспортната достъпност е именно удълбочаването на каналите. С този проект ще се постигне дългосрочно решение на настоящите проблеми за подход и маневриране на корабите и бъдещи потребности от нови маневрени зони, съобразно инвестиционните намерения на пристанищните оператори на всички терминали, разположени в района на Пристанище Варна. Този проект се обсъжда от 2014 година и е включен през 2017 година в инвестиционната програма на ДППИ за 2018. Факт е, че пристанището ТЕЦ Езерово по това време е собственост на ЧЕЗ груп. С реализирането на това удълбочаване на 14,50 м. ще се позволи на кораби тип Пост-Панамакс до 70 000 тона да посещават Варна, въпреки че за такъв тип кораби има известно затруднение с еърдрафта под Аспаруховия мост. Важно е да се каже, че интересът на товародателите ще е по-голям, както и на инвеститорите", казва Папазов.

И гарантира лично: "...нито един куб.см не е удълбочаван и не се предвижда да бъде удълбочаван  по смисъла на тази поръчка в района на ТЕЦ Езерово, а главната цел е удълбочаването на каналите до Варна Запад, което се намира на 11 км от ТЕЦ Езерово,  и се учудвам от всички злонамерени публикации в медиите." Според него ставало въпрос за хора, които не са наясно с тематиката и политически подбуди от страна на Христо Иванов, "който злонамерено ежедневно ни вменява вина"

Той благодари на екипите, с които работи - и за свършеното по модернизация на ТЕЦ и останалите съоръжения, и за това, че удържат на атаки. Следва поканата, цитирана в началото.  

Пълния текст на декларацията можете да видите ТУК.