България ще съфинансира инвестицията на компанията за електромобили Next.E.Go у нас, но под определени условия.

Това обяви днес пред "Дневник" икономическият министър Кирил Петков. Става дума за вече известните 34 млн. лв., които страната ни може да инжектира в инвестицията, но днес стана ясно, че това ще се случи единствено, ако компанията успее да произведе 10 000 автомобила в първата си година и да ги продаде. 

Next.E.Go подписа меморандум за инвестицията тази събота, обещавайки, че ще направи производствена база за своите бюджетни градски електромобили в завод в Ловеч. Цената на сделката е за около 140 млн. евро и министерството на икономиката очаква тя да създаде допълнителни 1000 работни места в региона. 

"Аз казах, че не искам да поемаме риск, искам той да се поеме от частния капитал, защото моите акционери са данъкоплатците", разказа днес Петков за разговорите си с немската компания. 

От думите му стана ясно и че технологията, с която ще се произвеждат автомобилите е на друг немски гигант - "Бош", които вече имат бизнес в България и ще са доставчик на инженерни решения за бъдещия завод. Освен това кабелите ще идват отново от България - от заводите край Ямбол. Петков дори разказа за своя среща с представител на "Бош", който му заявил, че неговата фирма има доверие само на два европейски старт-ъпа в сектора и единият е именно Next.E.Go. 

Министърът коментира и вече появилите се критики към проекта - че има данни за предишен фалит на инвеститора и че производствената база е собственост на братя Домусчиеви. Той призна, че компанията е имала проблеми през 2020 година, но обяви, че днес тя е подкрепена от огромен европейски инвестиционен фонд и че дори няма нужда да се кредитира за завода в Ловеч. Тоест - фирмата е в добро ликвидно здраве. Що се отнася до Домусчиев, Петков обясни, че те осигуряват завода и че ще имат участие, но и че мажаритарната собственост остава в ръцете на немската компания. 

Петков обясни и че сделката е сключена за пет седмици и че преди това България е предлагана като дестинация на Next.E.Go, но тя е отказвала. За привличането на инвестицията сега огромна роля е изиграл Аутомотив клъстъра у нас и частните капитали, които показали, че могат да бъдат достойни партньори. 

Иначе - Петков обяви и още нещо изненадващо. Той разкри, че ако има време до края на своя мандат като служебен премиер, ще опита да премести държавното дружество "Монтажи" от шапката на Държавната консолидационна компания под шапката на Министерството на икономиката, за да гарантира, че повече инхаус поръчки в системата на поддръжката на язовири у нас няма да има. 

Освен това министърът има намерение да направи промени и в борда на ДКК. Той призна, че няма да има време да го смени напълно, но вероятно ще опита да назначи още хора, на които да има доверие. Изразът, който използва е "да подобрим борда на ДКК". 

Накрая Петков трябваше да отговори и на един конкретен въпрос - Каква България иска да види? Той каза следното:

"България, в която сме богати, не се краде, на данъкоплатците парите да се харчат все едно се харчат собствените пари и всеки лев похарчен от държавата  да стимулира още 2 или 3 лв. от частния сектор, така че да се събудим два или три пъти по-богати".