Нова регистрация

(минимално 8 символа)
(минимално 8 символа)

След като пандемията преобърна всички стереотипи и принуди хората да работят от домовете си за повече от година, сега ставаме свидетели на обратния процес. Това се казва в статия на БТА.

Офис сградите са широко отворени, за да посрещнат обратно екипите на своите наематели. Завръщането обаче не е към познатото старо положение, а към променена работна среда с по-голяма физическа дистанция, гъвкавост в планирането на работния ден, по-кратка, но по-качествена интеракция между колегите и, разбира се, нови, по-високи хигиенни стандарти. В по-дългосрочен план COVID-19 може да се окаже катализатор и на по-дълбоки промени в бизнес моделите както на самите компании, наемащи офис пространства, така и на инвеститорите в офис сгради.  

Масовият експеримент с домашния офис показа, че дистанционната работа също може да е продуктивна, а немалка част от хората биха искали да продължат да работят от домовете си и в бъдеще – било то постоянно или по няколко дни месечно. В тази връзка приложенията за дистанционно сътрудничество като Zoom, Microsoft Teams и Google Hangouts вероятно ще имат дългосрочен ефект върху пазара на офис площи, подобен на този, който имаше мобилното пазаруване върху търговията на дребно.

Друга тенденция е концепцията Living room в работните пространства. Хората имат  потребност от приветлива и уютна среда в офиса, за да реализират максимално своя потенциал. Множество проучвания от последната година показват, че посещаването на физически офис е изключително важно от психологическа гледна точка за разграничаването на личното от професионалното пространство и повишаването на работоспособността и ефективността. Ето защо интериорният дизайн в офис сградите у нас все повече придобива облика на всекидневна (living room) с усещането за домашен уют и множество обособени кътове за почивка, разговори с колегите, фокусирана работа или просто за по кафе на спокойно място. Не става дума за конкуренция с домашния офис, а по-скоро за интегриране на някои негови предимства в новия модел на офисния живот. Така той става все по-привлекателен.

Офисът като огледало на корпоративната култура

Независимо дали в момента сме в офиса или не, корпоративната идентичност намира израз в дизайна на работното пространство. Затова промените в офис сградите водят до трансформация на обикновени коридори в светли и уютни пространства с напълно променени функции и с нови настилки, мебели и осветление, както показва една от знаковите офис сгради в София, Мегапарк. Зелени тераси и пространства за почивка, срещи и организиране на събития допълват картината. Разнообразните места за хранене са винаги плюс, а дори фризьорски салон в офис сградата вече не е изненада.

Архитектура на многофункционалния офис

От години архитекти и дизайнери проектират офис интериори, в които служителите да се чувстват като у дома си, а динамичната промяна на офис битието доведе до тласък в развитието на ново течение в архитектурата – Neuroachitecture. То е синоним на стремежа за по-голяма гъвкавост на офисните пространства, елиминиране на фиксираните зони и въвеждане на зони за релакс. Посоката на вътрешноархитектурните промени неминуемо ще бъде към по-качествени офиси, които съчетават повече от една функция и дават възможност за гъвкави трансформации. В скорошно интервю Кей Сарджънт, която e международен експерт по въпросите на дизайна и стратегията на работната среда, прогнозира връщане към минимализма в интериорния офис дизайн с оглед на по-лесно почистване, проектиране на все повече външни и открити места за работа, както и по-голям фокус върху пространствата за срещи. Множество компании реорганизираха интериорните си пространства, използвайки така наречените smart design решения. Те включват интелигентни комбинации от работни бюра, осигуряващи необходимата дистанция и закътаност без много голям преразход на площ. Друго smart решение е балансираното и иновативно разпределение на работни и обслужващи зони с цел „разбиване“ на типичния безкраен open space на по-обособени и контролирани микро-open space зони.

Промени в бизнеса за управление на офис площи

Цикълът за отдаване на офисни площи е 5 години, а по наблюдения на експерти в областта на човешките ресурси само 10% от фирмите са намалили персонала си миналата година. В същото време тази година 50% от компаниите планират да наемат служители. По новите стандарти едно работно място трябва да заема около и повече от 10 кв.м. Отпадат големите конферентни зали /над 12 души/, а сградните инсталации се подобряват: още по-голямо значение се отдава на чистотата на въздуха, добрата осветеност и редуцирането на шумовото замърсяване в офисите. В световно изследване сред 4500 фирми на една от големите международни консултантски компании са изведени главните приоритети, свързани с  работата в офис. Те включват сътрудничество в екипите, гъвкавост, продуктивност, привличане на нови таланти и едва на пето място намаляване на разходите за наем.

"Бъдещето принадлежи на офис сгради, които предоставят цялостно изживяване за хората с модерна, технологична, безопасна и уютна среда за работа. Говорим за работно пространство, описано с три ключови думи: гъвкавост, свобода, избор", споделя Елица Ценова, главен инвестиционен директор в Lion's Head. "Буквално пред очите ни офисните сгради еволюират в екосистеми, в центъра на които са поставени човекът и неговите нужди. Фокусът вече не е само върху предоставянето на офис пространство, а по-скоро върху разнообразието от услуги, удобства и изживявания", допълва тя.

Завръщането 

За да се отговори на изискванията за безопасност, концентрацията на служители в офисите се намалява, като се осигурява достатъчно голяма площ. Освен сигурност тази промяна носи и усещане за свобода и по-ниски нива на фонов шум и разсейващи фактори. Кога и как служителите ще могат да се завърнат изцяло в офис пространствата зависи най-вече от темповете на имунизацията, от предпазните средства – наличието на маски, ръкавици, дезинфекцията и сигурната офис среда, споделят експерти и архитекти. Концепцията „отворен офис“ остава все така актуална, като само функциите се променят, а бъдещето е в смесения/хибриден формат на работа. Очаква се най-приложимият работен режим да включва три  дни в седмицата в офис с възможност за гъвкавост според бизнес сектора и профила на позициите. А също и тенденцията тези, които избират офисния режим на работа да получават по-голям шанс за повишение. Така разнообразието и изборът на работещите ще продължат да бележат лицето на съвременния офис. 

Коментари

Най

Следвайте ни

Още по темата

Още от категорията

Скъпи потребители,

От днес - 25 май 2018 г. - влиза в сила новото европейско законодателство за защита на личните данни, известно още и като GDPR.

Тук можете да прочетете целия документ: "Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни." (тук)

Във връзка с това "ЗЕБРА БГН" АД приема нова "Политика за поверителност" (тук), съобразена с GDPR.

Целта на новите правила е да дадат на вас повече права за контрол над собствените ви данни и по-добра защита на неприкосновеността ви.