Камарата на строителите в България изпрати официално писмо до президента Румен Радев, в което изказва своята неудоволетвореност от действията на служебния кабинет. Под особен прицел в ударите на КСБ попада служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова, която уронавала престижа на бранша.

Освен нея обаче, строителните компании, членуващи в организацията, се оказват недоволни и от другите министри, които правят почти всекидневни разкрития за съмнителни дейности и обществени поръчки - министъра на финансите, на околната среда и водите, на земеделието и храните, на здравеопазването. 

"Само в рамките на един месец, в който арх. Комитова заема поста служебен министър на регионалното развитие и благоустройството, строителният бранш в България изпадна в колапс. Вследствие на създадената от страна на министъра несигурност Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и ресорните ведомства не работят, строителните и монтажни работи не се актуват, разплащания с контрагенти не се извършват. Крайно противоречиви са и действията на министър Комитова, свързани с кадровата политика и направените уволнения и назначения", пишат от КСБ. 

Не са приложени никакви доказателства за твърденията, нито пък са дадени конкретни примери. Не е ясно и кои точно кадрови промени тревожат КСБ. Припомняме, че само преди дни ръководството на МРРБ смени целия Надзорен съвет на държавното дружество "Автомагистрали". Малко преди това си замина и старото ръководство на АПИ, преди дни - това на ДНСК. Иначе - на обществото е известно, че предишното ръководство на АПИ имаше да изплаща над половин милиард на компаниите, но тогава такива декларации нямаше. 

"Ситуацията в бранша се усложнява и заради спрените действия във всички институции, ангажирани с изпълнението на сключените договори. Блокирани са и всички оперативни програми, които засягат енергийна ефективност, ВиК мрежи и околна среда, транспортна инфраструктура, развитие на селските райони, вследствие на което е създадена реална опасност да се загубят безвъзвратно милиарди евросредства", продължава позицията. 

Всъщност тезата, че всичко, което не се харесва на КСБ ще доведе до спиране на евросредства е стара. През 2018 г. организацията проведе протест в София, който отново трябваше да защитава уронения престиж на бранша, но и който по същество бе иницииран в отговор на искането на БСП да се направи независим одит на строителството на пътища и магистрали, заради съмнения за ниско качество.

Именно тогава отново видяхме заплахата за спирането на милиарди евросредства. Фактите сочат, че такова не е имало, а единствените проблеми с пари от ЕС дойдоха от опитите на правителството на Борисов да "измами" Брюксел с трасето на магистрала "Струма" и с опитете да се заобиколят правилата за околната среда. 

"Провежданата политика от служебния кабинет е в абсолютен противовес на световната практика за използване на строителството като ключов инструмент за излизане от икономическата криза, възникнала в резултат на пандемията COVID-19", продължава писмото. 

Разбира се, както си му е редът, следват и шест искания към президента, в които място е намерило и желанието на КСБ - защитавано пламенно в продължение на години - да се продължи програмата за енергийна ефективност, известна като саниране на сгради. 

1. Да спре негативната кампания, уронваща авторитета на строителния бранш, осигуряващ заетост на близо 250 хил. души, както и използването му за политически цели.

2. Да се активизира работата на държавната администрация, която в момента е блокирана.

3. Министерствата и ръководените от тях ведомства да изпълняват стриктно своите ангажименти по договорите с изпълнителите.

4. Да бъдат разплатени своевременно натрупаните задължения от страна на държавата към бранша.

5. Да продължи работата по програмата за енергийна ефективност.

6. Да не се допуска спиране на стартирали и предстоящи процедури и дейности във ВиК и пътния сектор, както и по оперативните програми – ОПОС, ОПРР, ОПТТИ, ПРСР и ОПРЧР.

Впечатление прави, че в цялата позиция на КСБ не се обелва и дума за унижожителния доклад на Сметната палата за действията на "Автомагистрали", която е раздала стотици милиони левове на частни компании - непрозрачно, незаконно и неаргументирано. Много от точно тези компании са членове на КСБ. Кои са фирмите, които са взели най-големи парчета от пая "Автомагистрали" пък можете да видите тук. 

Комитова пък направи и разкритие, което показваше, че през "Автомагистрали" са се дали 180 млн. лв. аванси към частни компании за укрепвания на свлачища, от които направено е само едно. Другите договори изтичат през 2021 г., но няма никакъв шанс повече от две свлачища да бъдат укрепени за това време.

Припомняме и че само преди седмица Камарата на строителите подписа меморандум за сътрудничество с главния прокурор Иван Гешев. Такива документи подписаха и някои други организации от различни браншове, макар да не е много ясно за какво точно са документите и какъв е техният смисъл. 

МРРБ: Някои май са били по-сигурни при стария министър

Малко след като КСБ пусна своята декларация, такава дойде и от МРРБ. В съобщението на министерството се казва, че всички ресорни ведомства на МРРБ работят, не е спиран нито един строеж или проект по програмите. 

"Строителният бранш не е в колапс. Очевидно някои фирми са се чувствали сигурни при друг министър, а не при новия. Всички ресорни ведомства на МРРБ работят, но ако някои служители в тях са спрели работата си, следва да си подадат молбата за напускане.

Строително-монтажните работи се актуват редовно. Наследените от предишното управление задължения на стойност 600 млн. лв. относно републиканската пътна инфраструктура вече са осигурени със съдействието на служебния министър на финансите. Същите ще бъдат разплатени на всички коректни фирми, след като МРРБ извърши проверка на място за количеството и качеството на извършената работа", казват още от там.