"Пътна карта" за медицинска евакуация по въздух на пострадали български граждани, включваща предприети вече действия за купуване на 1 хеликоптер с европейски средства и за осигуряване на национално финансиране за ремонт на 4 налични военни вертолета „Кугър“ - това е представил пред премиера Бойко Борисов здравният министър Костадин Ангелов. Съобщението дойде от правителствената информационна служба днес. 

„Стартирахме процедура за обявяване на обществена поръчка за закупуването на хеликоптера с европейски средства, който ще бъде оборудван с цялата медицинска техника, необходима за извършване на медицинско спасяване на територията на Република България“, е заявил министърът, а вече били проведени срещи с представители на военни заводи за осъществяването на ремонта на военните хеликоптери, определени за медицинско спасяване по въздух.

Борисов приветства днешното решение като "добро" и се радва, че "ще можем да използваме налични хеликоптери за медицински цели, с които ще се спасяват човешки животи“. И добавя как "и занапред правителството ще продължи да изпраща наличните хеликоптери и самолети за оказване на помощ на нуждаещи се български граждани в страната и чужбина". 

Остава въпросът наистина ли е новина казаното днес, или ще остане на приказки, както... всички подобни "новини" по темата с хеликоптери за медицински цели в годините назад. И това, докато България е единствената страна в ЕС, която няма медицински хеликоптер. До 2019 г. частната компания "Хели еър" имаше такава машина, но я продаде - според собственика й Георги Спасов, цитиран от "Свободна Европа", в продържение на 5 години държавата не е проявила интерес за партньорство.

Дори идеята военни машини да се преоборудват в медицински вертолети, рециклирана днес в представената "пътна карта", последно бе "разпоредена" за работа от премиера Бойко Борисов. Точно преди 3 години - на 18 януари 2018 г., той твърдеше, че нужда от нови вертолети няма.

Но да проследим историята на "новината" - от по-нови към по-стари времена.

12 ноември 2020 г. Борисов обявява как "купуваме два хеликоптера"

Премиерът Бойко Борисов съобщава на живо от фейсбука си - в присъствието на директора на "Пирогов" проф. Асен Балтов, че се планира купуването не на един, а на два медицински хеликоптера. Репликата е вметната между другото, докато премиерът, Балтов и здравният министър Костадин Ангелов - неясно защо - се качват в джипа на Борисов, за да... инспектират строежа на магистрала "Европа".

Още тогава обаче е ясно, че проектът с европейско финансиране, през който се очаква да има някакво движение по темата, е за една машина, а не за две...

Края на ноември: БСП иска, ГЕРБ не дава пари за хеликоптери

В края на 2020 г., когато Народното събрание гласуваше бюджета на България за 2021 г., депутатката от БСП Дора Янкова поиска да се отделят 25 млн. лв. национално финансиране за два медицински хеликоптера на стойност 25 млн. лв. Мотивът - форсмажорната ситуация в пандемията и липсата на възможност у нас спешни пациенти да се транспортират по въздух. Мнозинството на ГЕРБ и "Обединени патриоти" отхвърли идеята. Мотивите за това решение не станаха съвсем ясни. 

20 декември 2019 г.: През март 2020 г. започва процедура...

"През март догодина се очаква да стартира новата процедура "Регионална здравна инфраструктура-2", в рамките на която се планира с 20 млн. лв. да се достави медицински хеликоптер за въздушно спасяване и превоз на нуждаещи се пациенти, спасителни и донорски операции и да се осигури съпътстваща инфраструктура за използването му."

Съобщението е от сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството от самия край на 2019 г. Допълнителна информация какъв ще бъде хеликоптерът, как е определена сумата и на какви критерии ще отговаря тогава не е поместена. Темата се забравя. През март 2020 г. МРРБ откри процедура за възлагане на проекта на здравното министерство. До момента обществена поръчка така и не е обявена. През това време до днес се оказва, че работна група от здравни и авиоексперти е умувала, че било направено "пазарно проучване", подготвяли се документи. И една дребна подробност - според прогнозите изпълнението на подобна обществена поръчка с европари би била със срок на изпълнение от 36 месеца. 

18 януари 2018 г. из заседание на МС: Борисов разпоредил - военни хеликоптери стават линейки

Както казахме по-горе - идеята, обявена днес, военни машини "Кугър" да се преоборудват и ремонтират за медицински цели, никак не е нова. Точно преди 3 години, на 18 януари 2018 г., на заседание на Министерския съвет премиерът Бойко Борисов "разпорежда" на министрите на отбраната и вътрешните работи на Красимир Каракачанов и Валентин Радев (тогава) да направят преглед на наличните хеликоптери в армията. По думите на Борисов, видно от стенограмата, налична в сайта на правителството, държавата разполага с достатъчно машини, които могат да се ползват за спешна помощ, гасене на пожари и т.н."

"Имаме хеликоптери, които може да станат изцяло за Бърза помощ. Имаме хеликоптери, които може да ги преоборудваме за горски пожари. Ще ги карат военните, така че хем ще натрупват допълнителни летателни часове, хем ще тренират, хем в същото време ще вършат работа и ще спасяваме човешки животи. Имаме я техниката. Не е нужно да се купуват нови хеликоптери“, казва министър-председателят, като преди това обяснява на Кирил Ананиев - тогава здравен министър, че прегред на машините е направен. 

Ананиев обявява как от "наша страна всичко е подготвено", макар да не става ясно от стенограмата какво е това "всичко". На същото заседание отпреди 3 години вицепремиерът и военен министър Красимир Каракачанов се ангажира: 

"Ще излезе предложение мое до Вас за заповед за междуведомствена работна група между Министерството на отбраната, Министерството на здравеопазването, Министерството на вътрешните работи и точно това се уточнихме – трябва първо да се направи една финансова сметка тези хеликоптери, които не ползваме, колко ще струва ремонтът им, след което наистина има достатъчно техника, с която може да задоволим и нуждите на здравеопазването, на Министерството на вътрешните работи по отношение на пожари и други бедствия, при които се използват хеликоптери. Работи се по въпроса." 

Версията за положението към днешна дата на Каракачанов, прозвучала в ефира на бТВ малко преди да дойде новината за "пътната карта" на министър Ангелов, е следната:

Министерството на здравеопазването трябва да прецени дали те (вертолетите "Кугър" - б.р.) ще им свършат работа. Да преценят дали цената, която трябва да се даде за тяхното преоборудване, отговаря като възможности, или е по-изгодно да се купят нови.“

„Ние сме декларирали нашата готовност. Армията има три мисии – първата е защитата на териториалната цялост на България. Втората са съюзническите ангажименти и третата е в помощ на населението. Така че сме готови да изпълним и тази трета мисия и я изпълняваме винаги.“

Днешните думи на Каракачанов и въобще идеята военни летателни машини да стават линейки предизвикаха реакция от главния секретар на президента Румен Радев - Димитър Стоянов, който е инженер по поддръжка на Военновъздушните сили: 

Гледам как в студиото на една телевизия министърът на отбраната говори неща, за които си няма хал-хабер. Явно друг "компетентен" му е нашепнал тази глупост. Да се преоборудвали 3-4 хеликоптера, собственост на МО, в медицински. Ми-17 или AS-532 Cougar? А кой ще ги преоборудва от транспортни в медицински и кой ще ги сертифицира? Медицинските хеликоптери са леки хеликоптери. В Румъния използват EC-135 с тегло под 1, 5 тона. Теглото на Ми-17 е над 10 тона, а на AS-532 Cougar - 9 тона. Аз лично не мога да си представя как едни 10 т ще кацнат на покрива на някоя болница или на поляната в Родопите. Явно Каракачанов може!

2013-2014 г.: Търсят са пари по ОП "Региони в растеж" за модернизация на спешната помощ

В периода 2013-2014 година тогавашното правителство - в случая с премиер Пламен Орешарски, подготвя Споразумението за партньорство с ЕС, в което се предвижда финансиране на модернизацията и промяна в организацията на Спешната помощ. Разработва се финансова рамка и българските предложения са приети - по програма "Региони в растеж" да се отпуснат 160 млн. лв. за модернизация на Спешната помощ. Според министърката на здравеопазването тогава - Таня Андреева, в проекта е било включено и развитие на медицинска авиация. Според Андреева обаче действията по темата били спрени от служебния кабинет, назначен от президента Росен Плевнелиев след оставката на правителството. За това припомни самата тя преди ден. 

Проверка в държавните документи по темата показа, че в проекта за Концепцията за развитие на спешната медицинска помощ за периода до 2020 г., предложен през юни 2014 г., е отделено място на проблема с липсата на авиомедицински капацитет. Там четем например следното: 

"В Европа има много сериозна организация на санитарна авиация за оказване на спешна медицинска помощ на населението /HEMS/. Поради хроничния недостиг на средства обаче Министерството на здравеопазването не може да си позволи финансовия ресурс, необходим за тази дейност. Би могло да се обмисли вариант за общо ползване на самолети и хеликоптери от няколко ведомства. За изграждането на хеликоптерните площадки в близост до определени болници да се използват средства от европейски фондове. За ежемесечната поддръжка, летателните часове и др. по законодателен път може да се търсят подходящи форми за финансиране. Например чрез създаване на специален фонд, в който средствата да бъдат набавяни от гражданска отговорност, от винетни стикери, от здравни осигуровки и др.

В окончателния вариант на документа, публикуван вече в края на 2014 г., е останало само: 

 "С цел осигуряване на въздушния санитарен транспорт за оказване на спешна медицинска помощ се предвиждат възможности за общо ползване на самолети и хеликоптери от няколко ведомства и изграждането на хеликоптерните площадки в близост до определени болници чрез подходящи форми за финансиране."

А 2020 г., докогато е тази концепция, приключи.

2012 г. - писмо без отговор

По информация на Клуб Z пък през 2012 г. от компания, базирана във Флорида, САЩ - "Авиейшън Адвайзърс", са изпратили до българското правителство (по това време на власт е първият кабинет "Борисов" - б.р.) предложение, ако държавата има интерес, да получи оферта за летателни машини - за медицински цели и за борба с бедствия, на добра цена. Поводът темата да се повдигне тогава са пожарите на Витоша, с които дни наред институциите не успяваха да се справят. Отговор не следва...

Единственият публичен пример за публично-частно партньорство по темата с медицински авиотранспорт е от 2014 г. - тогава болница "Лозенец" сключва договор със спомената вече "Хели еър". 

През 2004 г. пък се появява съобщение, че  "Министерството на здравеопазването започва проект за промени в спешната медицинска помощ, чиято цел е подобряване и оптимизиране на модела на спешната помощ у нас", като част от проекта е и участието на санитарната авиация на фирма “Ер Бан”, чийто мажоритарен собственик е финансовата групировка “ДЗИ–Росексимбанк”, припомня "Сега".