Ромейн Грожан, който по чудо остана жив при ужасяващата катастрофа в началото на Гран при на Бахрейн във Формула 1, прекара нощта в болница и се чувства добре. Няма счупени ребра, каквито опасения имаше, а само леки изгаряния на ръцете и ходилата.

Във видеообръщение от болничното си легло той каза следното:

"Здравейте всички. Искам само да кажа, че съм добре. Е, горе-долу добре. Много ви благодаря за съобщенията. Не бях привърженик на "ореола" преди години, но мисля, че е най-великото нещо, което сме въвели във Формула 1. Без него сега нямаше да мога да говоря с вас. Благодаря на медицинския екип на пистата и в болницата. Надявам се, че скоро ще бъда в състояние да пиша съобщения, за да ви отговарям."

Малко след старта Грожан ("Хаас") явно не видя Даниил Квят, вряза се към него, а оттам излетя от пистата и влетя в мантинелата. Болидът му пламна, а малко след това стана ясно, че се е разделил на две. Кокпитът - с Ромейн в него, се вклини между ребрата на оградата. Близо половин минута след това той изскочи от пламъците, подпомогнат от пожарникарите. Почти невредим.

Всички си отдъхнаха, а състезанието бе спряно за близо час и половина.

Макар щастливата развръзка да бе определена като "чудо" при удар с около 200 км/ч и лумналия огън, почти веднага бе отчетено, че Грожан дължи живота си на въпросната технология halo ("ореол", бел. ред.). Тя бе въведена преди две години и почти всички пилоти, начело с Люис Хамилтън и тогавашния бос на Ф1 Бърни Екълстоун, се възпротивиха.

Казаха, че е грозна, ненужна и че усложнява влизането и излизането от болида.

Представлява нещо като рамка, закрепена отгоре на кокпита, като целта ѝ е да предпазва главата на пилота.

До въвеждането ѝ, както и на други системи за безопасност, доведе смъртта на Жул Бианки през 2014 г. в Гран при на Япония на "Сузука". Две години по-късно бе представена за първи път и започнаха изпитания. От 2018-а "ореолът" е наличен във всички автомобили от Формула 1 до Формула 4.

Майката на Бианки - Кристин, заяви, че е щастлива, че halo сега е спасил живот и че трагедията с нейния син не е напразна. Грожан бе един от пилотите, които носеха ковчега на погребението на Жул Бианки, който дълго време бе в кома и не успя да оцелее заради тежки поражения в главата.

Би Би Си припомня, че последният случай, в който кола от Ф1 се е разделила на две, е бил в Монте Карло през 1991 г. А две години преди това за последно бе пламнала по този начин - на "Имола". Подобни инциденти не бяха рядкост през 70-те и 80-те години.

По-сериозни мерки започнаха да се вземат след смъртта на Аертон Сена през 1994 г. Болидите се правят така, че да абсорбират по-добре удари, шлемовете са все по-яки, системата Hans се грижи за врата, почти няма риск от запалване (но ето, че все още има), коланите са все по-ефективни, halo...

"Ореолът" показа полезността си още през 2018-а в Белгия при жестоката катастрофа между Фернандо Алонсо и Шарл Льоклер. А оцеляването на Грожан сега окончателно слага край на дискусиите, отчетоха шефове във Формулата още снощи. Много от тях също бяха противници преди повече от две лета.

И все пак остават два въпроса, отбелязва Андрю Бенсън от Би Би Си - защо рухна предпазната ограда, може ли да е по-ефикасна, може ли в бъдеще да се избегне оребряването й, както и каква е причината за възпламеняването на автомобила. Въпроси, над които Формула 1 и ФИА ще трябва да умуват. И скоро да дадат отговори.

А Формула 1 продължава да бъде опасен спорт.