България и Северна Македония трябва да разрешат противоречията си в контекста на европейската интеграция, както това са направили Великобритания и Ирландия. Това каза пред БНР ирландският анализатор Ъруин Фуере. Той е бивш специален представител на Европейския съюз в Скопие.

"Нека го кажа така - по същество, както е поставен въпросът от българското правителство - териториалната цялост, националната идентичност, съществуването или не на национално малцинство, интерпретацията на историята - това са наистина реални проблеми, които ги има не само между България и Северна Македония, но и в целия Балкански регион. Ако говорим в по-широк спектър на Европа, то това е една от причините да бъде създаден европейският процес на интеграция - да се разглеждат тези проблеми, да се насърчава помирението не по пътя на принудата, а на сътрудничеството", коментира Фуере.

И допълни:

"Според мен, тактиката, която в момента използва българското правителство, е доста неразумна и контрапродуктивна. България използва членството си в Европейския съюз, за да налага собствената си интерпретация за историята, както и да настоява, че именно тази версия трябва да бъде приета от другите страни, преди да започнат преговорите за присъединяване. И е контрапродуктивна, защото, както казах в самото начало, с тези действия се подкопава политиката на разширяване на ЕС и се върви изцяло срещу принципите, върху които се базират принципите на европейската интеграция и с които България се е съгласила, когато е станала член на Общността през 2007 г.".

Той припомни, че Ирландия и Обединеното кралство са страдали от доста турбулентната многовековна история. И чак когато и двете страни са станали членки на Европейската общност, както се наричаше през 1973-та година, е станало възможно да се поставят и решат част от критичните въпроси като национална идентичност, история и права на малцинствата.

"Споразумението от Разпети петък, с което бе постигнат мир в Северна Ирландия от 1998-ма година, бе постигнато в контекста на членството на Ирландия и Обединеното кралство в ЕС. Така че няма никаква причина, поради която България да не следва същия пример и да продължава да поставя същите въпроси като, например, за идентичността, в контекста на европейската интеграция, както и да позволи да започнат преговорите със Северна Македония", коментира Фуере.

Според него договорът от 2017 г. за добросъседските отношения с България е много добър пример за съседни страни извършват съвместна работа при взаимно доверие. Но прилагането му отнема известно време

"Споразумението със Северна Ирландия от 1998-ма година все още се осъществява - 20 години по-късно. Затова смятам, че е неразумно от страна на България да смята, че всичко в този договор трябва да бъде осъществено още на първия ден след подписването му. Това отнема време, трябва да има обсъждане, образователните и мултидисциплинарни комисии трябва да заседават. А блокирането на процеса на разширяване блокира именно това. Ако България не наложи вето и позволи преговорите за присъединяване да започнат официално, като не забравяме, че те ще отнемат няколко години, това ще даде много положителен сигнал, че тя гледа на този процес като на процес на сътрудничество", коментира Фуере.

И допълни:

"Това ще създаде и положителна обстановка за продължаването на двустранните разговори между  двете страни за обсъждането на стоящите на дневен ред въпроси. За целия Балкански регион е важно ЕС и цялата международна общност да гледат на тези въпроси доста по-всеобхватно, защото те ще продължат да се появяват, макар и в друг контекст - например, когато започнат преговорите с Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Сърбия. Всички тези проблеми са много сложни и товарът на историята върху тях все още е много, много тежък. Затова те трябва да са все повече във фокуса на внимание на ЕС и на международната общност и по-точно как чрез интеграцията в Общността да се помогне за решаването на тези двустранни проблеми по пътя на сътрудничеството".

Според Фуере е важно да не се връщаме и да не преоткриваме продължаващите исторически дебати. Той изтъкна, че ЕС е общност, която насърчава помирението на базата на върховенството на закона.

"Съдът за човешките права към Съвета на Европа е създаден именно за да гарантира, че и Северна Македония, и България го спазват и най-вече решенията на тази основа. И ние не можем да пренебрегваме факта, че именно по въпроса за националното малцинство има решения на Съда в Страсбург и то точно за съществуването на национални малцинства в България. И ЕС, на който България е член, се основава на върховенството на закона. Въпросът за тези национални малцинства не съществува само на Балканите, а и в целия ЕС - Каталуния, Уелс, Шотландия. Но на място има процеси, които се занимават с тяхното разрешаване - не насилствено, а по пътя на сътрудничеството", изтъкна Ъруин Фуере.