Държавната компания "Автомагистрали" получи пореден подарък от властта и то на стойност от над 1 милиард лева. Всичко това - без конкурс и обществена поръчка. Фирмата трябва да проектира и да изгради почти 66 км от пътя Видин - Ботевград в участъка между пътен възел Макреш и обходния път на Монтана. 

Новината беше съобщена днес от Агенция "Пътна инфраструктура".

За пореден път от АПИ се позовават на сравнително новия член 14 от Закона за обществените поръчки, който позволява изключение от правилата за такива огромни поръчки. Според него конкурс може да не се назначава, ако юридическото лице, което е обект на контрол, възлага поръчки на възложителя, който го контролира. Тоест - "Автомагистрали" е еднолична собственост на МРРБ, което пък е и принципал на АПИ. 

Припомняме, че "Автомагистрали" вече взе две такива поръчки по изграждането на части от магистрала "Хемус". Общата им стойност е почти 2,8 млрд. лв. за около 220 км магистрален път. Всеизвестно е обаче, че компанията просто няма капацитет да строи и наема подизпълнители, които реално се ползват от финансирането и то без да са минали през конкурсното начало. Напрактика - непрозрачно харчене на публични средства. АПИ обаче винаги  е твърдяла, че това се прави, за да се ускори процеса и да се избегнат обжалвания от различните участници в поръчките. 

Иначе - конкретният нов участък, който "Автомагистрали" ще строи, е дълъг малко под 66 км.

"Направлението Видин - Ботевград е приоритетен проект в инвестиционната програма на АПИ и МРРБ, тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от „Дунав мост II“ ще се осигури бърза и удобна връзка между автомагистралите „Хемус”, „Тракия” и „Струма”. С изпълнението на проекта транзитният трафик ще бъде изведен от населените места, с което ще се повиши безопасността на движение и ще се ограничи вредното въздействие на шума и замърсяването на околната среда от интензивния тежкотоварен трафик", пишат от АПИ. 

Отсечката между пътен възел „Макреш“ и обходния път на гр. Монтана, с дължина 65,8 км, е разделена на 5 участъка. Срокът за изпълението им варира като най-краткият е 28 месеца, най-дългият - 32 месеца. 

"Автомагистрали" получи и почти 500 млн. лв. за укрепване на свлачища и пропадания по републиканската мрежа за тази и следващата година. С тях ще се ремонтира скандалният участък на магистрала "Тракия" между Стара Загора и Чирпан, който излиза прескъп - струва повече, отколкото самото изграждане на пътя от нулата. Според АПИ обаче това било нормално, защото през 2007 г., когато е правена магистралата, цените били други.