Китайските държавни предприятия финансират неуправляеми дългове в ЕС и това може да доведе до фалити и загуба на стратегическо обезпечение. Инициативата „Един пояс, един път“ може да направи Съюза уязвим за кибератаки.

Това са само част от 18-те риска от китайските инвестиции в ЕС. Те са изброени в първия по рода си списък, изготвен от Европейската сметна палата (ЕСП). В огласения днес доклад се призовава Брюксел да засили своя отговор на инвестиционната стратегия на Пекин.

В противен случай може да се стигне например до създаването на прекомерна задлъжнялост на държавите членки на ЕС към Китай или принудата някои дружества да прехвърлят свои технологии.

От 80-те години на ХХ век Китай прилага инвестиционна стратегия, която насърчава държавните и частните предприятия да инвестират в стратегически сектори в чужбина. Нейните два основни стълба са инициативата „Един пояс, един път“ относно свързаността и стратегията „Произведено в Китай 2025“. Целта и на двата стълба е да гарантират икономическия растеж и влиянието на страната.

Европейските институции са предприели няколко инициативи. Последната от тях е приетата през 2019 г. стратегия „ЕС - Китай - стратегически перспективи“. Тя бележи промяна в тона на отношенията между ЕС и Китай и определя Пекин хем като партньор, хем като системен съперник.

Освен това страните членки си сътрудничат с Китай на двустранна основа, често в съответствие със собствените си национални интереси и без да информират Еврокомисията дори когато има изискване за това. Този фрагментиран подход не е в полза на ЕС, който би имал по-голяма икономическа мощ, ако действа колективно.

Рисковете

Политически

►1. Китайските инвестиции в чувствителни/стратегически активи в Европа могат да засегнат сигурността/обществения ред.

►2. Сключването от отделни държави членки на меморандуми за разбирателство (МзР) относно сътрудничество по инициативата „Един пояс, един път“ може да подкопае единството на ЕС.

►3. Проектите по „Един пояс, един път“ могат да отслабят собствеността на държавите членки върху стратегическа национална инфраструктура, което да доведе до геополитически последици.

►4. Китайските инвестиции водят до разширяване на инфраструктурата за трансгранична свързаност, която се използва от транснационалната организирана престъпност/трафика на хора.

Икономически

►5. Липса на реципрочност в отношенията между ЕС и Китай и неправомерно икономическо предимство на китайските дружества.

►6. Липса на координация между инфраструктурните програми на ЕС и Китай, което може да доведе до пропуски в инфраструктурата за свързаност или до инвестиционни проекти, които се конкурират или дублират.

►7. Китайските държавни предприятия финансират неуправляеми дългове в ЕС и в трети държави, което може да доведе до фалит и загуба на стратегическо обезпечение.

►8. Накърняване на дългосрочната конкурентоспособност на ЕС в резултат на принудителния трансфер на технологии към Китай;

►9. Внос на стоки от Китай в ЕС на цени под производствените разходи;

►10. Засягане на икономиката на ЕС от отрицателни сътресения във веригите му на доставки с основни китайски доставчици.

Социални

►11. Неспазване на трудови/социални права на работниците от страна на китайските дружества, участващи в чуждестранни инвестиции.

Технологични

►12. Недостатъчно спазване от страна на „Един пояс, един път“ на правилата на ЕС за сигурността на данните, което прави Съюза уязвим за кибератаки;

►13. Несъответствие на транспортната инфраструктура на Китай със стандартите на ЕС/международните стандарти, загуба на положителни ефекти.

Правни

►14. Неспазване на финансовите регламенти на ЕС при китайските инвестиции, например в областта на изпирането на пари;

►15. Неправомерно възлагане на инфраструктурни проекти в ЕС на китайски оферти, които са изкуствено занижени;

►16. Засягане на изчисляването на собствените ресурси на ЕС в резултат от измами с митата и ДДС при внос от Китай;

Екологични

►17. Неспазване от страна на китайските дружества на европейските/международните екологични или управленски стандарти, които насърчават устойчивостта;

►18. Засягане на общественото здраве от засилената взаимосвързаност в глобализирания свят (включително китайските транспортни маршрути по инициативата „Един пояс, един път“), ускоряващи разпространението на заболявания.

Ако рисковете се реализират, те биха се отразили негативно върху реципрочността и наличието на равни условия на конкуренция, предупреждават от ЕСП. Три от тези рискове - 6, 10 и 18 - все още не са предмет на никое от текущите действия на ЕК или Европейската служба за външна дейност (ЕСВД).

Особено опасен за ЕС случай на задлъжнялост е този с Черна гора, която е кандидат за членство, се казва в доклада.

За да се реализира инициативата „Един пояс, един път“, Китай е предоставил кредити, без да отчита в достатъчна степен дългосрочната устойчивост на проектите и без да обръща особено внимание на фискалната позиция на заемополучателите. Това е довело до прекомерна задлъжнялост в трети държави, сред които е и Черна гора. Този риск би могъл да се реализира в ЕС, ако в страните членки има такова финансиране на проекти по „Един пояс, един път“.

В списъка на одиторите са включени и 13 възможности за ЕС в политическата и икономическата област.

Възможностите

Политически

►1. Китайските инвестиции в ЕС могат да насърчат общите интереси чрез по-силни двустранни отношения.

►2. Китайските инвестиции допринасят за мира и сигурността в съседните на ЕС държави/развиващите се държави.

Икономически

►3. Ангажираността между ЕС и Китай увеличава международния капацитет за кредитиране, като подпомага икономическия растеж.

►4. Китайските инвестиции в съседните на ЕС държави/развиващите се държави засилват постигането на целите на ЕС, като подобряват икономическия растеж.

►5. Еврото поскъпва, тъй като резервите в чуждестранна валута на Китай се конвертират за придобиване на активи, деноминирани в евро.

►6. Инициативата „Един пояс, един път“ разширява търговията чрез подобряване на свързаността и намаляване на търговските разходи в ЕС и други държави.

►7. „Един пояс, един път“ осигурява допълнително развитие на (търговския) железопътен транспорт като алтернатива както на морския, така и на въздушния транспорт в ЕС.

►8. Чрез „Един пояс, един път“ се намира нов баланс между товарните потоци в посока към/от ЕС.

►9. Инициативата дава стимул за рационализиране на митническите договорености с оглед подобряване на свързаността.

►10. Предприятия от ЕС да изграждат транспортна инфраструктура в Централна Азия с евентуално споделяне на умения между ЕС и Китай.

►11. Сблъскването на ЕС с най-новите технологии дава шанс за насърчаване на стандартите и капацитета на Съюза по отношение на цифровизацията

► 12. ЕС диверсифицира рисковете, свързани със собствеността върху чуждестранни инвестиции, като намалява потенциалната зависимост от отделни държави.

► 13. От сътрудничеството и обмена с Китай се възползват такива сектори на ЕС като висшето образование, научните изследвания, творчеството/културата.

Одиторите предупреждават и за шест бъдещи предизвикателства пред ЕС в реакцията му към държавната инвестиционна стратегия на Китай.

Предизвикателствата

♦ 1. Осигуряване на по-пълни и навременни данни относно китайските инвестиции в ЕС;

♦ 2. Извършване на пълноценен анализ на рисковете и възможностите;

♦ 3. Подобряване на изпълнението на собствената стратегия – действията за насърчаване на реципрочността и предотвратяване на нарушаващия конкуренцията ефект върху вътрешния пазар на ЕС – и предприемане на мерки по отношение на продължаващите рискове;

♦ 4. Оценка на нуждите от финансиране и проследяване на разходите;

♦ 5. Засилване на мониторинга, оценяването и докладването;

♦ 6. По-добра координирана реакция от страна на институциите на ЕС и държавите членки.