От 5 до 12 септември т.г. GreenCat Gallery организира в Антверпен специална самостоятелна експозиция, посветена на съвременния български художник Николай Тотев. Изложбата може да бъде разгледана чрез „частно посещение” всеки ден (с изключение на понеделник) между 11 часа и 20 часа.

Всички желаещи да видят творбите на българския артист трябва да запазят предпочитаните от тях ден и час, за да посетят експозицията.

Фламандски барок

Изложбата на Николай Тотев ще бъде подредена на великолепно място – величествения и забележително красив бароков параклис „Годсхайс Лантсхот” (Godshuis Lantschot),  защитен паметник на културата, датиращ от 1656-1659 г., в сърцето на белгийския град Антверпен.

Тази чудна и невероятно интимна барокова църква е построена през 1659 г. от Корнелис Лантсхот (Cornelis Lantschot, 1572-1656), заможен местен търговец. Лантсхот поръчва изграждането на църквата и приюта към нея в последната си воля преди да умре, за да помогне на несретниците, на онези, изгубили земните си притежания, и на своите близки обичани хора по време на чумната епидемия от този период. Впоследствие, черквата е посветена на Света Розалия, покровителка на болните (действително, подходящо място в тези дни).

Църквата е прекрасен пример за фламандски барок с монументалната си фасада и все още съхранява оригиналния си мраморен олтар, както и оригиналната олтарна картина, озаглавена „Апотеозът” от Теодор Бойерманс (Theodoor Boeyermans, 1620-1678). Бойерманс е един последните велики фламандски барокови художници от XVII век, ученик на Петер Паул Рубенс и съвременник на Антоон Ван Дайк, и за двамата от които съществуват писмени данни, че са допринесли за изпълнението на произведението.

Рубенс също рисува и портрет на Корнелис Лантсхот през 1617 г. Непосредствено до олтара съществуват запазени останки от оригиналните стенописи – фрески, изпълнени през 1660г (моля, разгледайте прикачените снимки).

Аутсайдър арт

В много отношения Николай Тотев не е точно „обичайния тип“ художник, но без съмнение е един от малцината в България, рисуващи „Арт брут“ – стил, познат още като „Аутсайдър арт”. Терминът е създаден от френския художник Жан Дюбюфе (1901 - 1985) през 1945 г. и е свързан с вид творчество, което оттогава насам получава широко признание в света на изкуството.

Всъщност, самият термин „Аутсайдър арт” е дефиниран от художествения критик Роджър Кардинал през 1972 г. като английския еквивалент на „Арт брут“, което буквално преведено, означава „Сурово изкуство”, и описва изкуството, създадено извън и отвъд границите на „официалната” , общоприетата култура. Дюбюфе, от своя страна, се фокусира особено върху изкуството, създадено като спонтанна изразност от пациенти на приюти за душевно болни и е особено впечатлен от Bildnerei der Geisteskranken („Картини от душевно болни“).

Що се отнася до Николай Тотев, то той в никакъв случай не е нито пациент на приют, нито е душевно болен. Той адаптира своето изкуство към внезапните състояния на мисълта, като дълбоко психологичен израз и, в този аспект, предизвиква също толкова голям интерес, подобно на своите английски или френски колеги днес.

Николай Тотев се равнява с най-доброто и с най-големите творци от средите на „Аутсайдър арт“ на международната сцена. В същото време, творецът не се ограничава само до изразността на „Арт брут“ стилистиката, а свободно включва елементи от кубизма, символизма или дори – магическия реализъм. Някои негови произведения като „Хоро“, също озаглавена от някои „Добре дошли в Европейския съюз” (частна колекция, София), „Портрет на една хлебарка“, представена в експозиция в Centre International pour la Ville, l'Architecture et le Paysage, Брюксел, през 2011 г., монументална стенопис „Морско дъно” (Университетска болница „Света Анна“, Отделение по детска кардиология, София) или монументалната стенописна творба „Танц” (частна колекция, Барселона) са изключително мощни творби, наситени с огромен експресивен заряд, много близки до работите на Дюбюфе по своята атмосфера и лична изразност. 

През 2010 г. една от картините на Николай Тотев е обект на договаряне с Музея на Арт брут в Лозана, а през 2018 г. събрана част от негови картини, рисунки и инсталации се превръщат в  част от официалната колекция на българската Национална художествена галерия, клон Ямбол (Художествена галерия „Жорж Папазов“).

Последната експозиция на Николай Тотев в Белгия датира от 2013 г. – самостоятелна изложба, провела се в Европейския парламент, Брюксел.

COVID-19

Изложбата на Николай Тотев може да бъде видяна единиствено чрез „частно посещение“. Причината е здравната ситуация, свързана с COVID-19. Заради нея експозицията няма да бъде открита с класически вернисаж, но през целия период на представяне на произведенията те ще могат да бъдат разгледани. Любителите на изкуството трябва, разбира се, да се съобразяват с противоепидемичните изисквания – максимум до 10 посетители наведнъж и задължително носене на предпазни маски.  

За да посетите това забележително събитие, трябва да направите заявка чрез електронната поща или по телефона за вашите предпочитания – деня, часа и броя на хората, които ще бъдат част от посещението. Организаторите обещават да преведат посетителите през вълшебния свят на Иван Тотев - този „неортодоксален” и изключително интригуващ художник, като ги запознаят с неговия художествен стил, изразни средства, история и, разбира се – неговите картини. А Тотев ще се стреми да създаде разговор и постигне общуване между своите съвременни творби и тази среда, датираща още от епохата на Рубенс.

Истинско предизвикателство!