От години се говори за ръста на дезинформацията, особено в големите платформи - но малко хора разбират какъв е реалният обем на количеството лъжи онлайн. Специалистите от ID Crypt Global са събрали данни за шестте основни социални мрежи - Instagram, Facebook, X, LinkedIn, TikTok и YouTube - и са анализирали броя на дезинформационни публикации на ден, къде се срещат най-често и колко потребителски профила ги създават редовно.

Общо 10,5 млрд. потребители са налице във всички шест основни платформи - което включва, разбира се, дублиращи се профили, профили на компании, групи, организации, и фалшиви такива. 

Всеки месец във Facebook влизат 3 млрд. души, в YouTube - 2,5 млрд., Instagram - 2 млрд., TikTok - 1,5 млрд., LinkedIn - 771 млн. и X - 619 млн. потребители.

Около 5% от всички регистрирани профили са разпространители на дезинформация, или 516 млн. профила. Но те не са разпределени равномерно. Данните сочат, че Facebook разпространява най-много фалшиви новини - 7,8% от профилите в платформата на Зукърбърг. Те създават средно по 4,3 публикации на ден, което резултира в над 1 млрд. фалшиви новини за ден.

Първи по дезинформатори, но втори по ефект в тази непрестижна класация е X, някога Twitter - 8,7% от профилите са дезинформаторски. Но популярността на платформата се срива от години, особено след купуването й от Мъск, и макар да пускат 3,8 публикации дневно, дезинформаторите там създават "само" 205 млн. фалшиви публикации на ден.

Популярната като бизнес средище платформа LinkedIn същ крие изненада - дезинформаторите са само 1,9% от всички потребители, но създават по 6,6 публикации на ден, повече от всяка друга платформа. Това прави 97 млн. фалшиви поста на ден.

Instagram и YouTube показват най-добри резултати - по всяка вероятност защото усилието на дезинформационно видео е много по-голямо от обикновена публикация. 5,2% са дезинформаторите във втората социална мрежа на Зукърбърг, но те споделят само 0,9 публикации на ден, което води до 94 млн. фалшиви публикации за същия период. Видеоплатформата на Google има още по-малко - едва 0,8% дезинформатори, които пускат публикации 3,9 пъти на ден, или 78 млн. фалшиви новини.

А TikTok? Тук данните са оскъдни - защото е собственост на компанията ByteDance, под контрола на Китайската комунистическа партия. Знае се, че са налице 1,5 млрд. потребители месечно и че 5,5% от тях пускат фалшиви видеа - но не и колко пъти на ден. А клипове от 60 секунди се правят много бързо.

Общо фалшивите публикации дневно във всички платформи достигат 1,5 млрд. броя.