Пазарът на нови автомобили в страните от Европейския съюз нараства през юни със 17,8 на сто на годишна база и достига 1 милион новорегистрирани, показват данните на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), огласени днес в Брюксел.

Годишният ръст на продажбите на нови автомобили е внушителен спрямо юни 2022 г., когато са продадени по-малко нови коли, най-вече поради недостига на чипове и компоненти през този период, отчита ACEA, цитирана днес от БТА.

През миналия месец се увеличават продажбите във всички страни от ЕС, с изключение на Унгария (-1,4 на сто). Ръст е регистриран и на водещите пазари за автомобили в Евросъюза - Германия (+24,8 на сто), Испания (+13,3 на сто), Франция (+11,5 на сто) и Италия (+9,1 на сто).

В България през юни са регистрирани 3803 нови автомобила, което представлява увеличение с 34,7 на сто спрямо същия месец на 2022 г., сочат данните на ACEA. Това е най-големият ръст в ЕС.

През май тази година броят на новорегистрираните автомобили у нас е бил 2760. Което означава, че има нарастване и на месечна база.

Делът на регистрираните нови електрически коли в Евросъюза, задвижвани изцяло от батерии (BEV), се увеличава през юни тази година до 15,1 на сто от всички новорегистрирани автомобили, (10,7 на сто през юни 2022 г.).

Делът на новите коли с бензинови двигатели в ЕС през юни е 36,3 на сто, на тези с дизелови двигатели е 13,4 на сто, а на хибридните електрически превозни средства (HEV) е 24,3 на сто.

В България делът на новорегистрираните електрически автомобили през миналия месец е 4,5 на сто - под средния за ЕС. Най-много са новите коли с бензинови двигатели - 74 на сто, следвани от тези с дизелови двигатели - 18,4 на сто и хибридните електрически превозни средства (HEV) - 2,5 на сто.

Съществен ръст на продажбите на нови електрически автомобили е отчетен в Ирландия (+661,2 на сто), Белгия (+220,8 на сто) и Естония (+200 на сто). 

Новорегистрираните електрически автомобили се увеличават съществено и у нас - със 140,8 на сто на годишна основа, което все пак е положително и впечатляващо, тъй като в България няма субсидии от държавата за покупка на кола на ток. Някъде ги намаляват и спират, а тук не са въвеждани, държавата нехае.

През юни тази година в страната ни са рагистрирани 171 такива, а през същия месец на 2022 г. - 71.