Голям руски танкер извършва странни маневри в Балтийско море, съобщиха днес медиите в Швеция и Дания.

Новината идва на фона на продължаващото четръвти ден издирване на предполагаема руска подводница край Стокхолмския архипелаг.

Танкерът "Конкорд", собственост на руската държавна компания "Совкомфлот", маневрира от две седмици насам и се движи на зиг-заг, като преминава от международни в шведски териториални води и обратно. Официално съдът плава за Дания, твърди излизащият в Копенхаген в. "Юландс постен".

Танкерът "Конкорд". Снимка "Морской бюлетен"

Според шведски медии "Конкорд" могже да служи като кораб за снабдяване на мистериозната руска подводница, чието съществуване така и не е доказано досега. Дори плъзнаха слухове, че на борда на танкера може да има ретранслатор на комуникациите на руския боен флот.

Отгоре на всичко към "Конкорд" тези дни се присъединил и изследователският руски кораб "Проф. Логачов". Това твърди Михаил Войтенко, главен редактор на интернет изданието "Морский бюллетен", който от няколко години емигрира в Тайланд, опасявайки се за живота си в Русия. Той разследва нелегални товари, предимно оръжейни, превозвани от руски кораби, представящи се за обикновени търговски съдове.

Поведението на "Проф. Логачов" също е странно. Той също се движи на зиг-заг между шведски и международни води. Официално този съд би трябвало да плава в съвсем друга посока - към испанското пристанище Лас Палмас на Канарските острови, разположени срещу западния бряг на Африка.

Има някои странни съвпадения. И двата кораба са били на ремонт през последните 5 месеца. Странтото е, че от публични данни се вижда, че системата за автоматично проследяване на морски съдове AIS на борда на танкера "Конкорд" е била изключена през април при излизането му от холандското пристанище Ротердам. Не е регистрирано и влизането му в Санкт Петербург, както и последващото му напускане.

Последните съобщения за "Конкорд" гласят, че той би трябвало да плава към Дания, но и това плаване е необичайно. Разстоянието от Санкт Петербург до зоната в центъра на Балтийско море, в която танкерът се намира в момента, е 350 мили 9648 километра) и със средна скорост от 14 възела (почти 26 километра в час) се изминава за две денонощия.

На 5 октомври обаче танкерът буквално започва да се влачи едва-едва. Това е необичайно за толкова големи морски съдове, чието пребиваване в открито море струва десетки хиляди долари всеки ден, отбелязва Михаил Войтенко в статия в "Морской бюлетен".

Официално собствениците от "Совкомфлот" заявяват, че "Конкорд" просто изчаква да бъде извикан за зареждане. Данни от последните часове показват, че той е напуснал района и се движи на югозапад, което пък подхранва слуховете, че предполагаемата руска подводница вече не е в шведски води и извънредната ситуация е приключила.

"Нормалните търговски кораби не се държат по този начин, без да има сериозни основания. Въпросът е какви са те", пише Войтенко.

Той припомня, че по време на Студената война военните са използвали граждански кораби за своите цели, но все пак е необичайно това да се прави с толкова голям танкер.

Същевременно шведските власти разшириха зоната на издирване на руската подводница. акрито е въздушното пространство над цели 30 000 острова в района.

За вероятното й присъствие първи съобщи още на 18 октомври в. "Свенска агбладет". Според изданието тя излъчвала сигнали, използвани от руски съдове при аварийни ситуации. Твърди се също, че бил прихванат и откъслечен разговор на руски език.

Същевременно шведското издание "Вестерос" публикува днес снимки отблизо на предполагаемата руска подводница. Те били направени от оказали се съвсем наблизо туристи, отседнали в хотел "Ясураги" на Стокхолмския архипелаг. Заснетият от тях плавателен съд, приличащ на подводница, се намира на 70 метра от брега.