Още не поела реално разпространението на печатни издания, държавата ще обяви държавна поръчка за търсене на подизпълнители на "Български пощи", които да подпомогнат транспортната дейност.

Това обяви пред БНТ министърът на транспорта и съобщенията Росен Желязков. От началото на тази седмица разпространението на периодични издания в страната се извършва в партньорство с регионални дистрибутори. "Български пощи" осъществява основната транспортна и логистична дейност, а първите дни били спокойни, няма населено място без печатно издание, увери Желязков.

Засега обаче не е ясно как заявката за търсене на подизпълнители кореспондира с думите на самия Желязков от ноември миналата година, когато държавата за първи път обяви, че влиза на този пазар. Тогава той заяви, че има логистична възможност пощите да поемат разпространението на печатните издания ежедневно и ежечасно. "Аз мисля, че "Български пощи" успешно ще влязат на този пазар. Влизаме с 3000 обекта пощенски станции и с развита логистична мрежа", посочи.

"Български пощи" вече разпространява печатните издания след решението на доминиращ играч на пазара да се оттегли след спирането на частните лотарии. Считано от 1 март, "Български пощи" се оказа единственият национален дистрибутор и транспортьор на периодика. Причините са без значение, важен е фактът и резултатът от това", обяви днес Желязков.

Така самият министър призна, че в момента "Български пощи" се оказва монополист в разпространението на печатни издания. След като управляващите одържавиха лотарийния бизнес на Васил Божков, последва и закриване на обектите на веригата "Лафка", която благодарение на държавни и общински протекции стана и най-големият пласьор на печатни издания. 

Но само преди дни от Съюза на издателите алармираха, че все още нямат сключен договор с "Български пощи". А имало и случаи някои градове да осъмнат без вестници. 

"Към този момент ние нямаме действащи договори. Ние имаме договор, подписан от наша страна, който сме изпратили към "Български пощи", но не са ни го върнали подписан. Ние не знаем кой превозва, къде превозва и кой ще ни плати накрая тиражите, които сме дали, но, както разбираме, не са стигнали до нашите читатели", заяви през миналата седмица пред БНР Теодора Пеева, главен редактор на в. "Сега". 

Въпреки многократното питане на водещата какви ще са разходите на "Български пощи" за разпространителската дейност Желязков не отговори. Но уточни, че това ще се случи до месец-два - след анализ.

До 15 милиона евро на годишна база могат да бъдат реализирани, но в случая ще бъдат много по-малко, каза Желязков. И добави:

"Български пощи" е исторически оператор. Преди години имаше РЕП-ове и те бяха към "Български пощи". "Български пощи" освен това е исторически пощенски оператор, който притежава 3000 пощенски станции. Не всички от тези пощенски станции са удачните места за продажба, но в момента са 300, до края на другата седмица вече ще бъдат повече от 700 местата, които ще подпомогнат мрежата за разпространение, продажба и дистрибуция."

По думите на Росен Желязков не трябва да се допуска "стрес в този преход". Ще се търсят и насърчителни елементи, които да подпомогнат дейността по издаване на печатни издания и достигането им до читателите. "Това са медии, които най-силно са засегнати от дигитализацията", добави. 

И увери, че ще се работи за косвена подкрепа чрез намаляване размера на отстъпката, която издателите предоставят. От една страна, цели се да не се увеличават цените на печатните издания, от друга - да се даде възможност на издателите да предоставят едно по-качествено съдържание и форма.

Министърът разкри и нови планове за развитие на пощите. Дружеството е печелившо, разполага с реален паричен ресурс и засега дейността му е фокусирана в раздаването на пенсии. Но заедно с дистрибуцията на печатни издания ще развиват и интернет търговията, и куриерските услуги, добави Желязков. 

Министърът, който е и принципал на холдинг БДЖ, съобщи, че за тази година са отделени 50-60 млн. за нови пътнически вагони. Той каза, че железниците вече нямат дългове и ще могат да разполагат с повече средства. По думите му предстои и преструктуриране в холдинга, за да може дружеството да се управлява по-добре.