В рамките на населените места - от табела до табела, няма да има глоби за пътуване без винетка въпреки наличието на камери на тол системата върху републикански пътища, минаващи през тези населени места. Това се разбра от думите на министърката на регионалното развитие Петя Аврамова пред Нова тв. Думите й бяха в отговор на репортаж по сигнал от село във Видинско, в което на главния път, който минава оттам, на мястото на досегашните трафик камери са се появили такива на тол системата. В резултат хората са притеснени, че без винетка не могат да отидат с колата си до центъра на селото да си купят хляб, защото камерата следи и може да последват глоби. 

По думите на министърката обаче въпросните камери са поддържащи и глоби няма да има в рамките на населеното място - нито за липса на винетка, нито за липса на платена тол такса за тежкотоварните автомобили. И призова хората "да не се подвеждат".

Аврамова днес отдаде и гнева на премиера Бойко Борисов срещу АПИ, и въобще напрежението около въвеждането на тол системата от 1 март и обхвата на пътната мрежа, която влиза в нея, на "липса на комуникация", но и "политически момент", визирайки предимно София и привикването й от опозицията вчера в парламента по въпроса. 

"Има и такива критични моменти. Проблемът на АПИ е липсата на комуникации с районите в София. Още от миналата година от Нови Искър поискаха да пътуват без винетки. Тогава премиерът каза, че общините, които искат това да стане, трябва да поддържат тези пътища и така ще стане. И Варна, Шумен, Белица, Челопеч и още няколко общини го направиха. Преговорите със София продължават. Подозирам и един друг елемент - чисто политически, което бе видно в Народното събрание", коментира скандала с винетките министър Петя Аврамова по Нова тв.

Министърката обясни още, че през миналата година са пратени писма до 265 общини в България по казуса с наличието на републикански пътища, които минават през градовете и селата. На база на тези писма и комуникацията с общините има такива, които са поискали на дадени отсечки винетки и тол такси да няма, в замяна на това самите те да поддържат пътната мрежа. Даде пример и с казус от Шумен, където един от кварталите е отдалечен и по него се стига по републикански, а не по общински път. В този случай било препоръчано на кмета на града да промени устройствения план, тоест - простичко казано - да премести табелата, указваща къде започва населеното място и къде свършва. 

Тя обаче припомни: 

"Трябва да се разбере, че трябва да има поддръжка на пътищата. И заради това се прави всичко", каза министър Аврамова.

После добави в защита на работата на Агенция "Пътна инфраструктура": 

"Нали разбирате, че АПИ няма как да знае всички проблеми. Заради това кметовете трябваше да обяснят проблемите."

Министърката се усъмни, че в случая със София и искането на столицата да няма винетка и тол такса за райони като Нови Искър това е изгодно за Столичната община. По думите й е твърде вероятно повечето хора от тези райони така и така да имат винетки, но заради отпадането на отсечките от тол системата сега общината ще поддържа пътя. Което вероятно ще излезе скъпо. Преброяване обаче в кое населено място колко хора имат винетка и колко - винетки и тол. Спорен е моментът колко е изгодно на общината да няма тол такса, нямаме преброяване колко превозни средства имат винетка и колко не. 

Аврамова призна още, че ако всички общини решат, че с.за придвижване от дадено село до общински център по републикански път винетка и тол не трябва да има, това в крайна сметка ще опорочи въвеждането на тол системата, която ще започне да функционира от 1 март. 

Министърката успокои и превозвачите, които са притеснени, че от 29 февруари може да се наложи да спрат товарните превозни средства с тегло на 3,5 тона, защото нямат бордови устройства за плащане на тол, но вече няма да могат да си купят и електронна винетка заради новата система. Стана ясно, че вариантите за плащане на тол такса и отчет на маршрутите са три - чрез въпросните бордови устройства, тестовете за които започват от понеделник до петък, чрез т.нар. маршрутна карта, която ще се предлага на местата, чрез които сега се купуват електронни винетки, и чрез GPS тракери. За последния вариант доставчиците на GPS оборудване трябва да имат сключен договор за съвместимост на системите си с тол системата. Подадени били 11 заявления от такива фирми, като 7 от тях вече имали и сключени договори.