И те се правят принципно с най-добри намерения, но – пак принципно – предизвикват обратен ефект, ако става дума например за капак на тоалетна чиния. Колкото и да е „очарователен“, получилата го решително няма как да изпадне в екстаз, каквото чувство не биха могли да предизвикат и най-разнообразни други артикули, сред които централно място заемат тези с кичозните коледни мотиви.

Дали ще е пуловер с глупаво усмихнат Дядо Коледа или чорапи с пингвинчета и снежинки – ясно е, че местата, на които могат да бъдат носени не са много. Единствената утеха е, че гарантират топлина и могат да сгряват в студените дни, когато няма кой да ги види. Същото важи и за бельото с такива мотиви, както и за таблите или чиниите, които биха могли да бъдат използвани точно веднъж в годината.

Присъствието на този вид орнаменти в тази част от годината естествено се засилва, но и поднасянето на комплект сапуни и пешкир, на които любезно пише „Merry Cristmas“ няма да предизвика голяма радост – така не само може да се подскаже, че някой не поддържа личната си хигиена на достатъчно високо ниво, а и – че не го познаваш достатъчно, за да му подбереш по-обмислен подарък.

В Германия се правят и класации, и допитвания за най-нежеланите и неуместни коледни подаръци, от които става ясно, че с чорапи или учебни принадлежности няма да отбележите точки пред надарявания. Както и ако той установи, че става дума за подарък-„алиби“, т.е. направен само формално.

„Получих веднъж от съседката направена лично от нея глинена гарга. Хем беше грозна, хем само събираше прах“, споделя в мрежата потърпевшата.

Друга се оплаква от постоянството на леля си, която ежегодно и подарява кукли-клоуни, трета била изненадана от приятеля си с подарък авокадо, защото му се сторило много остроумно. Но това не попречило на връзката им и са още заедно.

Миксер, алуминиева топка с клечки за зъби, комплект уреди за ремонт на велосипед продължават списъка на подаръците, породили само разочарование у получилите ги. Защото – едно от най-важните изисквания подаръкът да се хареса, е да бъде максимално индивидуален. Това може да не е лесно, но именно при това условие никой няма да заподозре алиби-елемент в цялата акция.

Германският социолог Франк Адолф, автор на книга за подаряването (Gifts of Cooperation), пише, че идеалният подарък казва по нещо и за двете страни.

„Подаръците са взаимодействие и общуване – с тях подчертаваме взаимните си социални връзки“, обяснява той.

Перфектността се постига тогава, когато с подаръка предаваш нещо от самия себе си и същевременно признаваш различността на другия. Т.е. трябва да се стремим да подарим нещо, което се харесва на другия, но и носи нещо от нас.