Системата "Бонус-малус" ще започне да действа активно от началото на 2021 г., а през следващата - 2020 г., започва категоризирането на шофьорите за тяхното поведение на пътя. Това става ясно от проект на наредба за системата, публикуван за обществено обсъждане от Комисията за финансов надзор. 

На практика "Бонус-малус" представлява система за определяне на цената на застраховката "Гражданска отговорност", задължителна за всеки автомобил, в зависимост дали водачът е правил нарушения през отчетния период или не. Така за тези, които през 2020 година са получили акт от КАТ, фиш или пък са участвали в ПТП по своя вина - "Гражданската отговорност" ще бъде доста по-висока от 2021 г. С колко точно ще зависи от броя и тежестта на нарушението.

В проектонаредбата е записано, че всяко нарушение ще носи определен брой наказателни точки. Така например превишената скорост ще носи 1,2 или три негативни точки на шофьора. Пияните зад волана пък ще получават по 4 точки и т.н.

Общият брой класове, в които ще бъдат разгледажни нарушенията към момента не са ясни, но ще бъдат или 15 или 20. Те от своя страна ще се групират в три основни диапазона - базов неутрален клас, класа "Бонус" и Класа "Малус". Това означава, че всеки водач на пътя ще получи тази т.нар. "класа", която пък ще се определя автоматизирано от информационната система на Гаранционния фонд. Логично - първият клас "Неутрален" - ще бъде за млади шофьори, за които все още няма събрани данни.

Ако обаче едно лице е собственик на повече от едно превозно средство, то "Бонус-малус" ще се определя за всяко едно от превозните средства поотделно. Класът ще се определя въз основа на информация за влезлите в сила наказателни постановления, фишове/електронни фишове и присъди за извършените с даденото МПС нарушения и престъпления, докато е било собственост на въпросното лице.

Наредбната предвижда до 400% оскъпяване на застраговката "Гражданска отговорност" за шофьорите от най-лошия клас. Ако обаче водачът е бил перфектен през цялата година - може да си спести до 23% от ГО