Тестовете на първия руски невидим изтребител текат от 2010 г. Конструирането се осъществяваше толкова бавно, че се появиха съмнения дали изобщо самолетът ще влезе някога на въоръжение, пише германското списание "Щерн".

По време на армейски форум тази година, проведен край Москва, министърът на икономиката Денис Мантуров пръв оповести, че руското правителство е сключило договор с United Aircraft Corporation (UAC) за доставка на 76 Сухой - 57. (Става дума за корпорацията на руските самолетостроителни заводи ОАК – б. р.)

Назова и дата: през юли 2028 г. изтребителите трябва да бъдат предоставени на руските военновъздушните сили.Така ще бъдат въоръжени три ескадрили. Наред с това трябва да се подпишат договори за модерни оръжейни системи за самолетите.

Изпитателният период на Су-57 е цяла история. С изтребител от пето поколение Русия навлезе в нов свят. Никога преди страната не е строила невидими изтребители. Ето защо при Су-57 не беше възможно да се използват стари техники и проекти. Не е възможно и да се разгадае какъв приоритет за Русия е «невидимата технология».

Какво е значението на невидимите изтребители?

«Невидим» не означава, че самолетът не може да бъде видян. Той обаче излъчва по-малко сигнали и трудно може да бъде засечен от сегашното поколение радари.

Тъй като безспорно водещи в тази област са САЩ, конкуретните сили Китай и Русия усилено търсят техники, чрез които да са в състояние да засичат «невидимите самолети». Всяко тримесечие се оповестява пробив в технологията.

Дилемата е, че ако наистина такава бъде открита, вече няма да има нужда от невидими изтребители.

Ето защо още през 2018 г. Министерството на отбраната на Русия оповести, че няма да има серийно производство на Су-57. След поръчката за 76 самолета най-вероятно това решение вече е обезсилено.

През 2019 и 2020 г. на руските ВВС ще бъдат предоставени по два други прототипа. Серийното им производство ще започне след тяхното тестване.

Забавянето на проекта се обяснява с нуждата от конструирането на нов двигател. При всички досегашни прототипи се използва модифициран по-стар двигател. Предвижда се през 2020 г. серийно производство на новия двигател - «Сатурн 30». Той е с по-голяма мощност, разходът на гориво е по-малък и разполага с тридименционални векторни дюзи.

Конструиран за износ

По принцип конструирането на самолети от пето, а по-късно и от шесто поколение е решаващо, ако Русия иска да продължи тенденцията към нарастване на оръжейнния си износ. Изглежда, че при последните преговори на Кремъл му се е удало да свали с 20 на сто цената на изтребителите. Списание «Комерсант» написа, че 76-те бойни самолета пресметнато в евро ще струват 2,38 милиарда. Това означава по 31 милиона евро на самолет. Ако това наистина отговаря на истината, то би означавало, че на световния пазар новият невидим изтребител ще се предлага на изключително атрактивна цена и ще привлича вниманието. Явно подобни шансове за износ са стояли зад решеието на Кремъл да въведе на въоръжение Су-57.

Индия, Иран и Турция вече са проявили интерес към новия руски невидим изтребител.