Краят на ръководството на Тереза Мей ще доведе до още по-бурен етап в излизането на Великобритания от Европейския съюз, тъй като всеки нов лидер вероятно ще се стреми да постигне по-твърда сделка за развод, а до месеци може да има избори, коментира Гай Фолкънбридж от Ройтерс.
В крайна сметка Обединеното кралство или ще напусне с някакъв вид преходна сделка за гладко излизане, или ще напусне рязко без сделка, или въобще няма да напусне. Има вероятност за ново отлагане.
Борис Джонсън - лицето на официалната кампания за Брекзит през 2016 г. и фаворит на букмейкърите за приемник на Мей, иска по-твърд развод от предлагания от Мей. Други водещи кандидати за поста са Саджид Джавид, Майкъл Гоув и Джереми Хънт.
Лидерът на опозиционната Лейбъристка партия Джереми Корбин иска да осъществи редица класически социалистически политики. Той гласува против членството в ЕС през 1975 г., неохотно подкрепи кампанията за оставане в ЕС през 2016 г. и показва хладна подкрепа за нов референдум.

1) Брекзит "без сделка"

Който и да наследи Мей като лидер на Консервативната партия, почти със сигурност ще трябва да иска от Брюксел по-твърда сделка за Брекзит, въпреки че ЕС многократно е казвал, че няма да преработва Договора за напускане.
Това означава някакъв вид конфронтация с общността преди планираната дата за напускане на 31 октомври.
За да бъде укрепена позицията на един бъдещ министър-председател, някои министри искат да бъде засилена подготовката за излизане без сделка.
Това е кошмарният сценарий за множество големи компании; ако петата по големина икономика в света бъде лишена с един замах от много външнотърговски отношения, това би разстроило снабдителните вериги в Европа и извън нея.
Политическите и обществените последици са неясни, но ако се съди по поведението в миналото, това може да предизвика тревога на финансовите пазари и падане на британската лира.
Макар че парламентът многократно показва своята съпротива срещу Брекзит без сделка, не е ясно как всъщност може да бъде спряно това, ако правителството е решено да го направи.

"Парламентарната процедура не предлага път, а единственият очевиден начин за спиране на вариант "без сделка" - вот на недоверие, може да бъде доста рискован ход (за консервативните депутати)", написа независимият Институт за управление.

Американската инвестиционна банка "Джей Пи Морган" повиши своята вероятност за Брекзит без сделка на 25 процента, като каза, че основава оценката си на предположението, че Борис Джонсън ще стане министър-председател, след което ще има парламентарни избори. В изследователска бележка към клиентите, озаглавена "Брекзит: време да се страхуваме, след като вероятността за вариант "без сделка" се увеличава", тя определи на 60 процента вероятността за отлагане на датата за развода на Великобритания.
"Бе Ен Пе Париба" каза в четвъртък, че в момента вижда 40 процента вероятност за Брекзит без сделка - повишение в сравнение с 20-те процента преди.

2) Избори

Следващите национални избори във Великобритания не се предвиждат преди 2022 г., но има два начина да бъде насрочено по-скорошно гласуване:
- Две трети от 650-те депутати да гласуват в подкрепа на това.
- Предложение за недоверие към правителството да бъде прието с обикновено мнозинство от депутатите, а никоя партия да не успее да спечели доверието в Камарата на общините в срок от 14 дни.
Изходът от изборите може да е непредвидим, тъй като и двете водещи партии губят подкрепа за сметка на по-малки партии като Партията за Брекзит на Найджъл Фараж, Либералните демократи, Шотландската национална партия и Зелените.
Едно консервативно правителство на мнозинството вероятно би осъществило по-решително отцепване от ЕС; лейбъристко правителство на мнозинството би се опитало да национализира редица стратегически форми; а може да има и правителство на малцинството или коалиционно управление.

3) Няма Брекзит

Предстоящото оттегляне на Мей ще рестартира във Великобритания дебатите за това как точно да се напусне ЕС. То обаче също така ще даде време на противниците на развода да настояват за нов референдум или дори за отмяна на уведомлението за задействане на "член 50".
След като Мей години наред казваше, че е против нов референдум, последният й гамбит беше да размаха възможността за второ гласуване и договаряне на по-близки търговски връзки.
Един начин е лейбъристите да победят на избори; макар че Корбин говори мъгляво за "потвърждаващ референдум", неговата партия ясно показва, че иска второ гласуване.
Друг начин е чрез парламента; при властови вакуум депутатите могат просто да гласуват за референдум, въпреки че предложението не успя да събере мнозинство на предишни гласувания.
Ако парламентът наистина реши да бъде произведен нов референдум за ЕС, Великобритания ще трябва да поиска датата за нейното напускане да бъде отложена от края на октомври, за да има достатъчно време за кампания.
И двата лагера по въпроса за Брекзит се готвят за възможността за нов референдум, но съвсем не е ясно как биха гласували британците. Ако има мнозинство за оставане в ЕС, поддръжниците на Брекзит може да поискат трето, решаващо гласуване.

4) Нова сделка?

За всеки нов министър-председател, изправен пред оставаща общност със седем пъти по-голямо население от Великобритания, би се оказало изключително трудно да договори напълно нова сделка, особено след като на Мей й трябваха повече от две години, за да договори своето споразумение.
ЕС е готов да преработи Политическата декларация за двустранните връзки след Брекзит, но не и правно обвързващия Договор за напускане - частта от споразумението, която съдържа "предпазната" клауза за ирландската граница, подкопала сделката на Мей.
През април френският президент Еманюел Макрон възрази срещу удължаване на Брекзит с една година, като каза, че това е твърде рисковано за институциите на ЕС, макар че германската канцлерка Ангела Меркел многократно се опитва да предотврати хаотично напускане, което със сигурност ще навреди на европейската икономика. БТА.