Криза на пазара с горива в България след 1 април 2019 г. - това предвиждат експерти от Българската петролна и газова асоциация. Причината - изискванията за нов вид на касовите бележки, които се издават на клиентите.

Прогнозата направи експертът от асоциацията Светослав Бенчев пред бТВ. А основната причина е идеята на властта в бележките да пише каква е търговската надценка на бензиностанциите за литър гориво, каква е основната цена, каква част от нея отива в държавата под формата на данък и акциз. Според управляващите от ГЕРБ това ще допринесе за прозрачност на пазара на горива. Нововъведението се роди покрай протестите срещу цените на бензина и дизела неотдавна.

„Голяма част от бензиностанциите ни ще затворят, защото няма да имаме възможност да изпълним изискванията за нови касови бележки. Налагат се промени в софтуера. По-малките обекти пък трябва да си купят изцяло ново фискално устройство”, поясни Бенчев.

Той поиска среща с министър-председателя Бойко Борисов, на която да бъдат чути аргументите на асоциацията, за да може срокът за въвежане на новите бележки да бъде удължен с 2-3 месеца. Експертът показа няколко писма, които са изпратени до финансовия министър Владислав Горанов и до премиера Бойко Борисов. На тези писма обаче не бил получен отговор.

Относно повишаването на цените на горивата Бенчев коментира, че това е нормално, след като има повишаване на цените на суровия петрол.

бТВ припомня, че за месец повишението е с над 0,10 лв. за литър. Най-масовият бензин А-95 се продава средно за 2,08 лв. за литър. За сравнение в началото на миналия месец цената е с 0,11 лв. по-ниска. Дизелът пък вече е 2,28 лв. литър. За месец поскъпването отново е с около 0,11 лв.

По думите на експерта от няколко дни се наблюдава понижаване на цената на суровия петрол, но това трябва да се превърне в постоянен тренд от около 10-14 дни, за да може да се отрази върху цената на горивата.

Светослав Бенчев заяви още, че новото поколение биодизел е двойно по-скъп от конвенционалния. Става въпрос за европейски изисквания за намаляване на емисиите въглероден двуокис и България трябва да изпълни задълженията си.

„Това ще помогне глобално срещу промените в климата, но няма да помогне за намаляването на фините прахови частици и проблемите с въздуха в големите градове. Ще повиши обаче разходите ни”, каза експертът.