"Мирна демонстрация" с изкарване на 1000 строителни машини по "Цариградско шосе", но без да пречат на движението в града - тази форма са избрали от Камарата на строителите в България, за да бранят имиджа си от нападки. Машините ще са без вериги и ще бъдат спрени до разклона на аерогарата, обясни председателят на камарата Мирослав Мазнев по БНТ. 

Целта на протеста, който ще продължи от 7 до 12 ч, е да се демонстрира негодуванието на бранша срещу "политическите нападки", на които е обект. Строителите ще внесат и подписка в защита на бранша, подкрепена от около 53 хил. души, в Народното събрание, а след това и в президентството, и в Министерския съвет.

В документа се изразява "безпокойство от атаките срещу бранша, обвиненията за високи цени и безобразно качество на изпълнението, за корупционни практики и отклоняване на средства" - без те да са подкрепени с доказателства. Подобни твърдения от политици рушали авторитета на строителния бранш.

С подписката камарата настоява да спре използването на бранша за политически цели и предизборна агитация, да не се разпространяват недоказани публични твърдения за корупция в строителството, да има сигурност, плановост и предвидимост особено в дългосрочен план, спазване на законите както от бранша, така и от политиците. Оказа се, че браншът има претенции и към законодателството, но Мазнев не обясни какво точно се има предвид. 

"Вярно е, че има проблеми в нашия бланш, проведохме много срещи, трябва да осъвършенстваме законовата база, има неща, които пречат на нашата работа. Но няма обща отговорност, има индивидуална. Това е нещото, върху което се концентрираме", заяви председателят на камарата, след като му беше припомнено, че има и конкретни случки - като разследването, което тече срещу "Джи Пи Груп" по сигнал първо на "Биволъ", а после и на вицеплемиера Томислав Дончев  и случаите на некачествени ремонти в София, например. 

Мазнев обясни, че в бранша в момента работят около 250 000 души, а отрасълът е 20% от икономиката. Ръковоството на строителната камара не изключва нападките да са свързани дори с опити за ликвидиране на българските компании преди началото на големите проекти по европейски програми и по този начин на чужди компании да бъде предоставен българският строителен сектор.

От подписката пък става ясно още, че "говоренето" срещу строителите можело да доведе до спиране на еврофондовете в България, които осигуряват над 80 на сто от заетостта в сектора.

Протестът идва, докато от БСП настояват за пълна проверка на качеството на новопостроените пътища и пътните ремонти и проверка на материалите в европейска лаборатория. Първият случай, когато от камарата реагираха остро, беше на думи на депутатката от левицата Елена Йончева - това бе покрай случая с катастрофата с автобус край Своге, отнела човешки животи.

Разследването още тече, но една от посоките му е, че пътят е бил износен, а асфалтовото му покритие не е отговаряло на изискванията. Подобни изявления - за некачествено изпълнение от конкретния строител - тогава дойдоха и от подалия в последствие оставка регионален министър Николай Нанков.

Самата Елена Йончева днес заяви, че подкрепя протеста на строителите - защото тя и те се борели за едно и също - "да докажем, че пътищата в България отговарят на техническите изисквания и не застрашават ничий живот".