Правителството одобри днес промени в Закона за Българската народна банка, които са част от плана за присъединяване към Механизма на обменните курсове (ERM II или чакалнята за еврото) и към Банковия съюз, приет от кабинета в края на август т.г. 

До края на юни 2019 г. България трябва да е приета в "чакалнята за еврото" и Банковия съюз, като това ще стане едновременно, е заявеното от властта намерение. В проектобюджета за догодина вече са предвидени и 400 милиона лева за Европейския стабилизационен механизъм, един от стълбовете на Банковия съюз.

Промените в закона за БНБ са свързани с критиките, че БНБ не е напълно независима. По отношение на институционалната независимост в Докладите на ЕК и на ЕЦБ се съдържат констатации относно текста на чл. 44 от Закона за БНБ, който не отразява в пълна степен съдържанието на чл. 130 от Договора и чл. 7 от Устава, регламентиращи независимостта на националните централни банки.

Изисква се в българското законодателство да се регламентира не само независимост от националните органи и институции, но и от институциите, органите, службите или агенциите на Европейския съюз и правителствата на другите държави-членки. В тази връзка е предложено изменение на чл. 44 от Закона за БНБ

 
Европейската централна банка има забележки и към персоналната независимост, свързани с основанията за предсрочно прекратяване на мандат на член на управителния съвет на централната банка. Според ЕЦБ в основанията следва да се предвиждат единствено изисквания, които са обективни, ясно дефинирани и свързани с изпълнението на задълженията на членовете на управителния съвет.
Третото основание за прекратяване на правомощията на член на управителния съвет на БНБ, а именно - "ако е признат за виновен за съществено нарушение на служебните задължения", не съответства на посоченото в чл. 14.2 от Устава основание за прекратяване на мандата "guilty of serious misconduct/виновен за сериозно нарушение", тъй като в Закона за БНБ хипотезата е стеснена само до нарушения на служебните задължения.

Указанията на ЕЦБ са текстът да претърпи допълнителни промени, за да се спази изцяло чл. 14.2 от Устава, поради което в проекта е предложено изменение в текста.

Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, а преди това и отменения с него Закон за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, постановява, че при наличие на установен с влязъл с вила правен акт конфликт на интереси е налице основание за прекратяване на правомощията на управителя, подуправителите и другите членове на управителния съвет на БНБ.

 

По този начин Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество въвежда едно допълнително основание за прекратяване на техните правомощия, освен двете основания, съдържащи се в член 14.2 от Устава, което не съответства на Договора и Устава. С оглед на това със законопроекта се предвижда допълнение на чл. 80 от цитирания закон, което да отстрани констатираните различия.

Освен това в докладите на ЕЦБ се препоръчва, с оглед на правната сигурност, да има ясна и изрична разпоредба в законодателството, регламентираща правото на членовете на управителния съвет да обжалват пред компетентен български съд решенията за освобождаването им. Сега такова право има само управителят на БНБ. Затова е предвидена възможност за обжалване пред Върховния административен съд на актовете за предсрочно прекратяване на правомощията на член на управителния съвет на банката.

 
 
Разширява се забраната за парично финансиране, въведена в чл. 45, ал. 1 и 2 от Закона за БНБ, която предвижда, БНБ не може да предоставя кредити и гаранции под каквато и да било форма, включително чрез придобиване на дългови инструменти, на Министерския съвет, на общините, както и на други държавни и общински институции, организации и предприятия. Сега вече забраната е разширена и с институциите, органите, службите, или агенциите на Европейския съюз и на другите държави-членки.