Стъклен покрив, тъмносин мокет на пода, мрамор по стените, банки с дъбов фурнир. И вече със зона и за патриарха. Така ще изглежда новата пленарна зала за българските парламентаристи, чието строителство се очаква да приключи до средата на 2019 г. В действителност става въпрос за преустройство на бившия Партиен дом, който е със стоманено-бетонна плоча отгоре. Сега там се провеждат заседанията на почти всички парламентарни комисии. 

Проектът, по който ще се обновява някогашният Партиен дом, е на проектантското бюро "Никонсулт". Фирмата спечели четвъртия архитектурен конкурс, обявен в началото на 2012 г. Преди това имаше още три конкурса - през 1996 г., 2003 г. и 2008 г. по темата.

Самият ремонт на Партийния дом започна преди 2 години и ще продължи още.

Посочената като срок "среда на 2019-а" означава приемането на строежа с Акт 15, стана ясно от днешната пресконференция на Николай Бациев от Дирекция "Управление на собствеността" на Народното събрание - пряко отговорна за изпълнението на строително-монтажните работи за новата пленарна зала "Света София".

"След това имаме няколко месеца държавна приемателна комисия - и ще има и Акт 16. След като проектът бъде окончателно предаден и бъде разрешено ползването му, ще започнат процедури по допълнително оборудване, за което ще бъдат обявени обществени поръчки", каза Бациев.

По думите му предвиденият по проект стъклен покрив за над 300 000 лева е изключително сложно за изпълнение съоръжение, при това на площ от 450-500 кв. метра. Стъклопакетите ще позволят относително постоянна слънчева светлина в залата, като ще има и допълнително осветление заради камерите. 

Синьото е "препратка" към Европейския парламент. 

В новата пленарна зала ще има 270 места. При Велико народно събрание е предвидена опция за демонтаж на столовете и монтаж на други за осигуряване на 400 работни места.  

Банките в залата ще бъдат от масив с естествен фурнир дъб. Столовете са с движение за прибиране към банката. Осигурен е свободен достъп на народните представители за излизане. За разлика от сегашните банки, на тези в "Света София" ще може да се разполага лист за писане, таблет или лаптоп.

"На пода ще има мокет. Облицовката по стените ще бъде мраморна. Зад колонадата ще бъде мястото на официалните гости. Ще има охранителен стъклен парапет. Местата за Министерски съвет ще бъдат отляво и отдясно по 13", обясни Бациев.

Вече са завършени зоните за президента, вицепрезидента и за патриарха. Мястото за журналисти ще бъде в дъното на залата, в две отделни зони.

"Столовете в залата ще бъдат сини, препратката е към Европейския парламент, мокетът ще бъде тъмносин, а столовете малко по-светли. Запазени са старите архитектурни елементи от зала „Св. София“.  Архитектът изрично настоя те да останат", заяви Николай Бациев.

Строителството на новата пленарна зала се е забавило заради премахването на стоманено-бетонния покрив и ремонта на бул. "Княз Ал. Дондуков", но няма да има оскъпяване, увери той.

"Водят се разговори с парламентарните групи в новата пленарна зала да има възможност за изказвания от място. Вероятно трябва да се направи и промяна в Правилника. За момента се работи по възможността да има изказвания от място. Губи се адски много време при придвижване на народните представители до трибуната за изказване", посочи той.

"Ще се монтират дискусионни пултове на всяко работно място. Цифрови камери ще заснемат пряко изказващия се и образът ще бъде показван на големи видеомонитори", обяви Бациев.

Запитан ще има ли санкции за изпълнителя заради забавянето, Николай Бациев коментира: "Санкции има, но дали ще бъдат наложени е въпрос на друг разговор. Строителят не е виновен за забавата на практика. Оскъпяване на ремонта няма към момента. Цялата стойност е обявена в сайта на Народното събрание (19.5 млн. лева без ДДС, б.р.), договорът е обществено достъпен. Няма надвишаване на цената на строителството". 

Бившият Партиен дом в центъра на София се строи 6 години и е и завършен през 1954 г. Проектът е на колектив с ръководител арх. Пецо Златев. Простира се на около 40 000 кв.м застроена площ, а коридорите са с обща дължина от 3 километра.