На пет пресечки от Ватикана, на пълна с туристи улица, която води до базиликата "Св. Петър", тайванско знаме се развява на прозорец на триетажна офис сграда, където се помещава посолството на Тайпе в Светия престол.

През тези дни персоналът там е притеснен. Те знаят, че една вечер може да им се наложи да свалят това знаме - червено и синьо с бяло слънце - за последен път.

Ватикана и Китай се приближават все повече до историческо споразумение за назначаването на епископи, което може да е сигнал за затопляне в някога студените отношения. Дипломати и учени казват, че Тайван може да е най-големият губещ от сделката.

Съгласно споразумението Ватикана ще има думата в преговори за назначаването на бъдещите китайски епископи. Католиците в страната са разделени между лоялна към папата "нелегална" църква и подкрепяна от правителството църква.

Дори и частично разрешаване на този въпрос може да разчисти пътя за евентуални дипломатически отношения между Ватикана и Пекин. Това ще даде на църквата легална възможност да се грижи за католиците в Китай, чийто брой се оценява на 12 милиона.

Освен това ще означава дипломатическо изоставяне на Тайван.

Ватикана е една от само 20-те държави, които все още признават Тайван, известен официално като Китайска република Тайван. Пекин настоява, че ако други страни искат да имат отношения с него, първо трябва да прекъснат връзките си с Тайван.

Миналият месец външното министерство на Китайската народна република заяви, че Китай винаги се е стремял искрено да подобри отношенията си с Ватикана.

Високопоставен ватикански представител заяви обаче, че споразумението за епископите "не е политическо", намеквайки, че то не е свързано официално с дипломатически отношения и че Ватикана няма да стане следващата държава, заменила отношенията с Тайван за връзки с Китай.

Католическите лидери в Тайпе също хранят надежди.

"Те (Пекин и Ватикана) няма да изградят дипломатически връзки. Трябва да имате общи ценности, за да установите дипломатически връзки", заяви архиепископът на Тайпе Джон Хун пред Ройтерс в интервю в Тайпе.

"Ценностите, към които се придържа Ватикана, са различни от тези на Китайската комунистическа партия. Установяването на връзки с Ватикана изисква ценности, включващи свободата и демокрацията".

Хун заяви, че Тайванската църква "спи спокойно през нощта". Но докога?

По-малките деца?

Някои експерти казват, че установяването на дипломатически отношения между Пекин и Ватикана е неизбежно, макар че вероятно не се очаква в скоро време.

"Църквата няма предпочитания сред своите деца и е ясно, че Ватикана не иска да прави нищо, което би разгневило католиците в Тайван", каза Агостино Джованоли, професор по история в миланския католически университет "Свещено сърце" и автор на две книги за католицизма в Китай.

"Но от стратегическа гледна точка католиците на континента са по-важни, защото бъдещето на евангелизацията на Китай и на цяла Азия минава през Китай. То е ключово за Католическата църква", заяви той пред Ройтерс.

Тайванското посолство във Ватикана развява гордо знамето си от прозорците си, домакин е на културни събития и публикува вестник. В същото време ватиканският му аналог в Тайпе е заслужаващ проучване пример за дискретна дипломация.

Посолството на Ватикана в Тайпе се намира в тих жилищен квартал в квартала Даан. Единственият намек за функциите му е папският знак на кръстосаните ключове и тиара. Този символ не е широко познат сред обществото.

Последният ватикански дипломат в континентален Китай беше прогонен през 1951 г. и посолството на Светия престол се установява в Тайван, където Националистическото правителство на Чан Кай-ши бяга през 1949 г. след поражението от комунистическите армии на Мао Цзедун, основател на Китайската народна република (КНР).

От 70-те години на миналия век, след като ООН гласува да признае КНР за единственият законен Китай, Ватикана не е назначавал нунций, или посланик, в Тайван. Оттогава тя запазва статуса на посолството на най-ниското равнище "временен шарже д'афер".

Дипломати казват, че дискретността на Ватикана в Тайван в продължение на четири десетилетия цели да умилостиви Пекин, който все още смята Тайван за своя изконна територия.

Дипломатически шок

През 1999 г. кардинал Анджело Содано, тогавашният държавен секретар на Ватикана при папа Йоан Павел Втори, предизвика шок сред дипломатите в Тайван.

Той заяви, че Ватикана е готова да премести посолството си от Тайпе в Китай "не утре, а тази вечер, ако китайските власти го разрешат".

Във ватиканските справочници и дипломатически списъци посланикът на Тайван, който в момента е Матю Шиемин Ли, е записан като посланик на "Китай", а не на "Китайска република Тайван", което е сегашното официално име на Тайван. До 1949 г. това беше официалното име на Китай.

Двусмислието не е случайно, казват дипломати. Като запазва двусмислено и общо наименование, Ватикана избягва да разгневява допълнително Пекин, в момент когато се опитва да постигне споразумение за католиците на континента.

Това би улеснило Ватикана да премести посолството си в Пекин един ден, твърдейки, че не е изоставила Тайван, където вероятно ще остави "апостолическо" представители на местната църква.

"Много е интересно, че и двете страни поставят въпроса за дипломатически отношения в самия край на този път, на хоризонта", каза Джованоли, професорът по история.

Той заяви, че поради огромното нарастване на дипломатическата и икономическа сила на Китай през последните няколко десетилетия, той вече не се стреми към дипломатическото признаване от Ватикана толкова силно, колкото в миналото. Това означава, че постепенното политическо сближаване след подписване на споразумение за епископите е по-вероятно от бързо признаване.

"Дипломатическото признаване вече не се очаква в замяна на споразумение за назначаване на епископи, както беше някога", каза Джованоли.

Тези, които вероятно ще се почувстват най-наранени, ако Ватикана в крайна сметка преустрои политическите си отношения с Тайван, са 300-те хиляди католици на острова.

Макар че са по-малко от 2 на сто от населението на острова, влиянието им е несъразмерно голямо. Вицепрезидентът на Тайван Чен Чинджен е вярващ католик и през 2016 г. посети Ватикана за канонизацията на Майка Тереза. Католическият университет "Фу Джен" се смята за много престижен. Регионалната католическа семинария в Тайван обучава свещеници от много части на Азия, включително от Китай. 

...

Репортаж на Филип Пулела и Имоу Ли от Ройтерс. Преводът е на БТА.