Тунел под прохода Петрохан и автомагистрала Видин-Ботевград обещаха днес на Северозапада премиерът Бойко Борисов и министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Двамата се срещнаха с представители на региона, чийто жители повече от месец всеки уикенд излизат на протест с тези две искания. Бяха дошли граждани от Видин, Монтана и Берковица.

По отношение на тунела под прохода Петрохан регионалният министър обясни, че за там в момента се извършват геоложки проучвания, а веднага след тях ще бъдат възложени и прединвестиционните проучвания (Бел. ред.: предпроектно проучване за "митичния" тунел през Петрохан е правено още през далечната 1988 г. и са изведени четири възможни решения, някои от които денс са напълно неприложими. Политиците обаче периодично го "вадят от ръкава" при предизборни ситуации).

"Петрохан ще бъде един от първите проекти в България, които се реализират под формата на публично-частно партньорство. Има инвестиционни интереси, но към момента не можем да предложим нищо, освен една инвестиционна идея. Когато сме готови в края на годината с геологията и предпроектните проучвания, ще имаме една база за привличането на чуждестранен интерес", посочи Нанков, цитиран от агенция "Фокус".

По отношение на аутобана, той посочи, че идната сряда на заседание на Министерския съвет ще бъде прието решение, което да очертае времевите рамки за приключване на проекта. 

"Говорим за цялостното приключване през 2022 година в най-тежките участъци Ботевград-Мездра и Видин-Ружинци, може би ще го разширим и до Монтана като по-тежък участък", посочи Нанков. - "Инициативата на премиера беше изключително навременна. Успяхме да стиковаме нашите позиции.

Те по-скоро не са се разминавали кардинално в нито една сфера. Това, което искат колегите, са гаранции, тъй като наистина през последните 30 години в Северозапада специално за тези два проекта обещанията са били много повече от действията. Видяхме, че с изграждането на "Дунав мост-2" на Видин вместо да се разреши проблемът на Северозапада, той се задълбочи от гледна точка на транспортната достъпност и придвижването. Както се казва: "Пътят отесня".

Още в средата на февруари, в един от дните на протести, от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха, че до края на 2020 г. ще бъде изградена съществена част от магистралния път между Видин и Ботевград. Строителството ще започне от най-сложните участъци Мездра - Ботевград и Видин - Ружинци. През март АПИ стартира обществената поръчка за избор на изпълнител на участъка Мездра – Ботевград  от път I-1 (E-79), с дължина 33 км. През втората половина на годината ще бъдат обявени процедурите за строителство и надзор на още 52 км - от Видин до Ружинци. Общо през 2018 г. ще стартират тръжните процедури за строителството на 85 км по пътя. Проектите ще се изпълняват със средства от републиканския бюджет. "Въпреки че от началото на годината досега това беше многократно заявявано, АПИ прави това уточнение по повод искания на жители от региона, които и днес заявяват, че ще блокират отсечки от път Е-79.", посочиха от пътната агенция.

"Ние нямаме размиване в позициите си - за нас винаги този път е бил приоритет и ще бъде. Факт е, че ще вземем подобно решение, за да бъдем отговорни, за да бъдем и конкретни, за да могат и колегите да следят поетите ангажименти от наша страна и те да се превърнат не само в реални дейности, но и в една инфраструктура, която Северозападът заслужава", каза в заключение Нанков.