Председателите на общински съвети в цялата страна да имат право работното им място да се пази от деня, в който започне мандатът им до края, ако работят в държавно или общинско предприятие, търговско дружество с над 50 на сто държавна или общинска собственост или бюджетна организация. Това предлагат с промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация трима депутати - по един от ГЕРБ, БСП и "Обединените патриоти".

Привилегията за председателите на общински съвети (265 на брой - б.р.) се иска с мотива, че същото право имат президентът и вицепрезидентът, народните представители, министрите, евродепутатите и кметовете - работните им места в бюджетния сектор се пазят. Според вносителите на поправката не е справедливо председателите на местните парламенти да не са в същия режим.

Накратко промяната значи следното: ако шефът на местния парламент в община "X" до избора си е работил като следовател например, мястото му ще се пази, докато е в мандат. Ако човекът е работил в търговско дружество, в което щатът му е бил закрит, то се връща на подобна позиция при същите условия. 

Мярката обаче няма да важи за хилядите редови общински съветници, въпреки че председателят им е "пръв сред равни". Те имат право и да работят по време на общинския си мандат - нещо, което не важи за останалите хора на изборни длъжности (с изключение на тези, които са адвокати, лекари и преподаватели - те могат да упражняват професията си по време на мандата - б.р.).

Депутатите от трите - ГЕРБ, "Обединените патриоти" и БСП - замислят още една промяна - специална нова общинска структура да подпомага работата на общинския съвет. Казано простичко - предлагат да се пораздуе още малко общинската администрация.

Въпросните хора ще са на пряко подчинение на председателя, ще се предлагат на работа и за освобождаване пак от него. В проектозакона обаче пише, че назначенията на новите чиновници ще се правят от кмета на общината. Освобождаването от работа - също. Малката подробност е, че кметът няма право нито да назначи, нито да уволни някого, ако председателят на общинския съвет не е направил предложение за това. Кметът няма право и да откаже дадено назначение, за което има предложение от шефа на местния парламент, пише още в законопроекта.

Мотивите за последното - отказите създавали "напрежение" между кмет и председател на общинския съвет.

Отскоро с промени в НПК пък председателите на общински съвети влязоха и сред лицата на висши държавни длъжности, които при евентуални престъпления ще са подсъдни на Специализирания наказателен съд.