По времето на ГДР имаше един виц за трабанта. По повод на автомобилно изложение в Ню Йорк е предвидено да бъде представен и емблематичният автомобил на ГДР “Трабант”, наричан “Траби”. Източен Берлин изпраща екземпляр, но получава съобщение от янките:

"Картоненият модел пристигна, кога ще изпратите оригинала?

В ГДР се гордееха с атомобила, наричаха го klein aber fein – в буквален превод малък, но фин със значение чудесен.

Трабантът, сивмол на всекидневието в ГДР, днес отбелязва своята 60-годишнина и продължава да има фенклубове в Германия и по света.

Първата серия Р-50 е пусната от производство на 7 ноември 1957 г. от автомобилния завод в град Цвикау. До обединението на Германия през 1990 г. са произведени три милиона автомобила.

По времето на ГДР се правеше банкова вноска от 1000 източни марки за желания траби, чакаше се минимум 10 години, че и повече. Родители внасяха по банкова сметка такава вноска на имената на малките си деца с надеждата, че когато навършат пълнолетие, ще се сдобият с klein aber fein, без да чакат.

Колите траби и днес пътуват по пътищата на Германия и Европа. Някогашният завод производител поддържа онлайн портал за доставка на резервни части, които се произвеждат в малки серии, но с достатъчен кпацитет. Това са 1500 артикула – от гайки до комлектен двигател.

Да се върнем малко към историята на “картонения автомобил”.

През 1954 г. Министерският съвет на ГДР оповестява директива. Трябва да се произведе малък автомобил, който обаче да е надежден, с малък разход на гориво и евтин. Така двигателят е надежден, но каросерията се произвежда от изкуствената материя дуропласт.

Главен конструктор е инж. Вернер Ланг, вече покойник. На делото му е посветен документален филм на режисьора Еберхард Гьорнер, който имаше премиера в Германия през тази пролет. Лентата вече е продадена в Швейцария, има заявки и от САЩ.

Трабантът първоначално с двутактов двигател е своеобразен символ на социализма и на плановата икономика. Едва в края на 80-те години на миналия век е вграден четирактов мотор с марката “Фолксваген”, но тогава дните на ГДР са преброени.

Въпреки всичко и до ден днешен в Германия в движение са 34 500 “картонени автомобила” с наличните разрешителни. Актуалната цена при продажба е 10 000 евро, което е завидна сума.

И още нещо забележително. На 10 т. м. предстои откриване на колекция от трабанти в музея “Хорх” в град Цвикау, обяви неговата директорка Анет Канхойзер. Точно в този град на ГДР се произеждаше трабантът. Три четвърти от новата екпозиция са посветени на “картонената кола”. Там посетителите ще могат да проследят 60-годишната история на трабанта.

Един трабант обаче е експонат и във Военноисторическия музей в София. Това е легендарното возило на бившия външен министър в кабинета на Сакскобургготски Соломон Паси. Автомобилът стана символ на евроатлантическата ориентация на България, след като през 1991 г. Паси почти "отвлече" с него генералния секретар на НАТО Манфред Вьорнер, а през 2002 г. папа Йоан-Павел II го благослови.