Основателката на първата ръководена от жена джамия в Скандинавието, нарича себе си "имама" и предизвиква противоречиви реакции заради възгледите си за женитбата. Тя възмущава консерваторите, други казват, че нейният проект не е достатъчно напредничав, разказва АФП.

Джамията "Мериам" отваря през март и провежда първата си публична проповед през август. Тогава родената в Дания имама Салиха Мари-Феттех говори пред около 60 жени - само половината мюсюлманки - за жените учени в исляма и женските права.

"Беше фантастично и много вълнуващо", казва Озлем Чекич, родена в Дания коментаторка от турски произход, която е присъствала на проповедта. "Вярвам, че това ще заздрави исляма"

Лидери на християнската и еврийската общност също са били на молитвата.

"Да се говори за правата на жените не е западен феномен, ислямски идеал е", казва Шерин Кханкан - едната от петте жени, които се обучават за имами в джамията.

Помещението, където това става, е скромно обзаведено, по стените има арабска калиграфия, но уличният шум на Копенхаген прониква в апартамента.

Анонимен донор плаща наема за джамията, която се намира в сграда в едни от най-скъпите райони на Копехаген. 

Шерин е 42-годишна майка на четири деца. Родена е в Дания, описва баща си, сирийски политически бежанец, който се жени за финландка, като "феминистка икона". Нейната майка християнка постела по време на Рамадан заедно с останалата част от семеството, а мюсюлманите във фамилията я придружавали в църквата на големи празници.

Междурелигиозният диалог е бил винаги важен за Кханкан, която в началото на годината се среща в Копенхаген с жената равин Делфин Орвиьор.

Ролята на исляма започва да се обсъжда активно напоследък в Дания, след като датско-палестински стрелец уби режисьор и еврейски охранител в двойна атака в Копенхаген.

Не всички харесват идеята за "женска" джамия. Кханкан вече е получавала заплахи от десните екстремисти в социалните медии. Публичните реакции от консервативните мюсюлмани са по-приглушени, може би и от страх да не влязат в дебата за мюсюмската имиграция в Дания, който винаги е гореща тема.

"Когато променяш религиозни структури, променяш баланса на силите. Променяш монопола на мъжете", казва Кханкан. Според нея е нормално да има съпротива и те са го очаквали. "Но съпротивата досега е доста скромна", отчита тя.

След отварянето на джамията "Мериам", Уасеим Хюсеин, имам на една от големите джамии в града, коментира, че от нея няма никаква нужда.

"Трябва ли ние да направим джамия само за мъже?", попита той реторично пред в. "Политикен".

"Според Корана мъжете и жените са равни духовни партньори", казва Кханкан, която носи дълга, бяла пола и горна дреха с дълги ръкави, но не и було, което слагала само когато се моли. "Препрочитаме Корана според времето и обществото ни", добавя тя.

Джамията е вдъхновена от сифузима, мистично течение в исляма, и клони повече към сунитите, макар че "всички са добре дошли".

Жени имами се появяват в Китай преди 300 години и все още има действащи в някои страни като Германия, Белгия, Канада и САЩ, там Женската джамия на Америка отвори врати в Лос Анджелис през миналата година.

В Дания има около 284 хил. мюсюлмани, според оценката на Бриан Арли Якосбсон, преподавател в Копенхагенския университет, който специализира в религии.

Какво е тълкуванието на брака според ислямските феминистки?

"Брачното споразумение кзава, че жените имат право на развод, полигамията е забранена, мъжете и жените имат равни права върху децата в случай на развод. Бракът се анулира при психическо или физическо насилие", обяснява тя.

Досега в джамията са били оженени пет двойки, две от които в междурелигиозен брак. 

Кханкан казва, че е трябвало да направи компромиси с някои от първоначалните си планове да избегне горенето на мостове с останалата мюсюлманска общност. В дейностите на джамията могат да участват и жени, и мъже, но молитвите в петък са запазени само за жени.