Веганите са една осма от вегетарианците във Федералната република, които на свой ред са една десета от целокупното население, но именно най-малката едномилионна група най-много привлича вниманието – с твърдата си решимост да не докосва и да не поглъща нищо от животински произход. И с новите възможности, които отваря за пазара, надпреварващ се да предлага мляко от грах и коноп, наденички от тофу или пък обувки, за чиято направа не е бил използван нито един квадратен сантиметър кожа.

Впрочем, по дефиницията на веганството, която да има и съответната правна стойност, все още се работи, но и без тази дефиниция е пределно ясно към какво се стремят веганите, постепенно налагащи все по-отчетлив отпечатък върху германското общество. Така например – през 2015 години никъде другаде в Европейския съюз не са се появили толкова много продукти, предназначени за вегани, колкото в Германия. А организацията за защита на животните буквално се скъсва да насърчава веганите освен другото с всякакви конкурси като „Най-красив веган” или „Най-красиви вегански обувки”. Но за това – малко по-късно.

"Този начин на живот, при който се набляга на растителните храни, отдавна представлява един вид център на обществото. Това се потвърждава както от намаляващата консумация на месо, така и от паралелното разширяване на предлаганите безмесни продукти и ястия по магазините и ресторантите”, посочва Себастиан Джой от VEBU – Съюза на вегетарианците и веганите в Германия. "Независимо дали по етични съображения, за защита на околната среда и климата, за поддържане на собственото здраве или от любопитство – причините човек да открие този начин на живот са много”.

Да добавим, че е и максимално улеснен, ако тръгне в тази посока – агитацията и пропагандата са доста интензивни, а и – както стана дума – все по-голяма част от асортимента на супермаркетите е предназначена именно за немесоядците. Може да не са чак толкова много, но несъмнено правят добър оборот – половин милиард евро през 2015. А само в Берлин има над 40 вегански ресторанти,  да не говорим за съществуващата също там „Вегетарианска месарница”. Съюзът VEBU води грижлива статистика по темата и предлага най-подробна информация на нуждаещите се.

Не всички въпроси на веганите обаче имат лесен отговор – като например дали виното е подходящо за тях. Първата реакция е – че какво общо има гроздовият сок  с животинските продукти??? Но оттам нататък може да се навлезе в дълбочина и да се установи, че току-виж при производството на виното е бил използван някой млечен протеин като казеина и това може да отблъсне веганите-пуритани. А дали бива веганите да се занимават с орален секс? Дори и този въпрос се среща по форумите, където получава успокоителния експертен отговор – да, това не влиза в противоречие с веганските ценности.
Предназначените за веганите продукти се радват на много добра реклама и имат възможности да завладеят публиката чрез различните конкурси, инициирани от организацията за защита на животните PETA. Прочутата германска фирма за производство на обувки Биркенщок, например, вече е горд носител на наградата за вегански дизайн през 2016 с разновидност на класическите сандали „Мадрид”, но без никакви животински елементи.

Снимка Биркенщок

При това сигурно не е маловажно да се отбележи, че както веганските вина, така и веганските сандали не са по-скъпи от конвенционалните.

Организацията PETA е инициаторка и на още един конкурс – за най-красиви вегани в Германия, които се избират в три категории: „Мъж”, „Жена” и „Открито” (разбирай – и така, и така). Важна е не само външността, а и ангажиментът в защита на животните, подчертават организаторите. А класиралият се първи в категорията „Открито” човек с псевдонима „Нова” пояснява, че му е все едно дали ще го определят като мъж или като жена, и не крие колко се радва на шанса, предоставен от PETA, тъй като класическите конкурси за красота са обичайно или за мъже, или за жени.

"Нова". Снимка Личен Архив

"Веганизмът играе голяма роля в живота ми”, изтъква 29-годишният студент по психология, взел решението да прекрати консумацията на месо и по емоционални, и по рационални причини – „Нова” би искал да спаси животните и планетата. (Sexy.PETA.de)

Берлинчанката-веганка (и блогърка) Джени определено би имала по-малко шансове да спечели подобен конкурс, и то по съвсем обективни причини – тя поддържа личната си хигиена само с продукти, които би могла и да яде, т.е. изобщо (или почти) не използва дезодорант, шампоан или сапун. Косата и зъбите се мият само с вода, за козметика не се отваря и дума – акцентът е върху душата. Джени уверява, че въпреки това се чувства перфектно благодарение на пречистването, гарантирано от веганската храна, под мотото – „Щом го няма в природата, значи не ми е нужно”.

Един веган не се оплаква никога и от нищо – това става пределно ясно от посветените на явлението информации в германската преса:

"Започвайки с веганството, преставаш да старееш. Вече имаш нужда от само два часа сън. Никога не се уморяваш, нито се разболяваш. Ядеш колкото си искаш и въпреки това отслабваш, докато достигнеш идеалното тегло. Мускулите ти нарастват без каквито и да било тренировки."

А дали наистина е така? Няма как да се разбере, без да се опита.