Това, което започна като смесица от шега и остра нужда от пари, а после оживя и се превърна в откачена история, изглежда завърши с хепиенд, разказва американското издание  на „Форбс“. Историята за рокгрупата, измислила хитър начин да измами системата на музикалната платформа  Spotify, се разчу преди няколко месеца. Момчетата от групата Vulfpeck (фънк-рок колектив от Ан Арбър, Мичиган), търсели начин да намерят пари, за да финансират турне. С надеждата, че могат да изкарат няколко пачки, те качили новия си албум, озаглавен Sleepify, на стрийминг платформата и насърчили феновете си да го чуят.

Това ежедневно правят и много други групи. Уникалното в случая била музиката в Sleepify – или по-точно, липсата на музика.

Sleepify не съдържал нищо повече от малко над 5 минути пълна тишина – факт, който групата изобщо не криела. Албумът се състоял от 10 парчета, всяко с дължина малко над 30 секунди. Spotify изплащат авторски възнаграждения само ако стриймването на даден запис продължи най-малко половин минута, така че групата се ориентирала умно относно дължината на „песните“.

Веднъж качили албума, Vulfpeck стигнали дотам да запишат и видео за феновете си с инструкции как могат да си го пускат пак и пак – и да го слушат дори и когато спят. Според правилата на платформата, колкото повече стриймвания имат парчетата, толкова повече пари печели групата.

При този тип услуги, плащането зависи от множество фактори (и варира между  $0.0037 to $0.007 на прослушване). От групата твърдят, че от Spotify са им платили по половин цент на запис. Така слушане на целия албум носело на групата по $0.05, но пък отнемало само 5 минути. Ако някой фен си легнел да спи 8 часа с пуснат Sleepify в режим повторение, на сутринта бендът бил с $4.80 по-богат. Когато  историята се разпространила сред много фенове и слушането на албума се превърнало в нощен ритуал, печалбата започнала бързо да расте.

След като компилацията престояла в системата 2 месеца и историята тръгнала из интернет като горски пожар, от Spotify поискали от групата да свали албума. Когато Vulfpeck не им отговорили, компанията взела нещата в свои ръце и сама да го премахнала, без да посочи причини. Технически, албумът с тишина не нарушава никое от правилата и условията и компанията дори призна, че това е „хитър номер“.

Известно време след отстраняването на албума, момчетата от групата не знаели дали целият този трик наистина щял да им донесе и някакви пари  – освен новите фенове и цялата публичност. Но ето че тази седмица групата сподели добрата новина публично: с над 5,5 милиона слушания на Sleepify, групата е спечелила скромната, но достатъчна сума от $20 000 – за 5 минути мълчание.  Spotify са им изпратили официално уведомление, че печалбата е реална и ще им бъде изплатена.

От бандата смятат да спазят думата си и планират турне през септември – а с предимство са тези градове, в които са имали най-много слушатели на звука на тишината…

Площад Славейков