В традицията мечът да бъде превръщан в рало се появи страхотна идея - превръщане на американските балистични ракети в ракети за граждански космически транспорт. това е разумна идея и Конгресът трябва да промени закона, за да бъде тя реализирана.

В продължение на две десетилетия от съображения за националната сигурност Конгресът забраняваше продажбата на части за бракувани междуконтинентални балистични ракети (МКБР) като "Минитмен III". Разпадането на СССР и последвалите договори за въоръжаването доведоха до бракуването на стотици МКБР и свалянето на техните ядрени бойни глави. Много от тях остават под земята в старите си бункери във Големите равнини. Днес като част от програмата на стойност 355 милиарда долара за обновяване на американския ядрен арсенал тези ракети могат да бъдат унищожени и заменени с МКБР от следващо поколение.

Военният доставчик - компанията "Орбитъл Ей Ти Кей", иска да рециклира двигателните системи на тези ракети и да ги използва за изстрелването на търговски спътници. Това ще позволи на данъкоплатците за ди върнат малко от милиардите долари,които Пентагонът вече похарчи , и да спестят от цената за унищожаването им. Компаниятяа иска Конгресът да отмени забраната.

Идеята на "Орбитъл" срещна съпротивата на лобито за комерсиални полети в Космоса. Собствената политика на правителството изисква то да стимулира "конкурентоспособна космическа индустрия за пътнически транспорт", а не да се конкурира с американските фирми от частния сектор, изтъкват от компанията. Оттам твърдят, че продажбата на тези части от ракети ще подкопае зараждащия се, но стабилен сектор на авиокосмическата индустрия.

В действителност обаче няма убедителен довод, че препродажбата на части от МКБР ще нанесе щети на новите частни компании, излизащи на пазара за космически пътешествия. От "Орбитъл" твърдят, че видовете мисии за доставка на тежки товари, ца които тези двигатели ще бъдат пригодени, саа различен биднес от изстрелването наа по-малки спътници, които са във фокуса на компании като "Върджин галактик", "Спейс Екс" и "Блу ориджин". Нещо повече - военновъздушните сили наа САЩ считат, че това няма да доведе до появата на ракетни двигатели на пазара.

При всички положения всичко това може да се окаже преждевременно. Все още не е ясно дали е изгодно икономически за която и да било частна компания да купи някой от тези двигатели. Или че адаптирането на МКБР за комерсиални цели е технологически изпълнимо (макар че "Орбитъл" вече използва стари двигатели за изстрелване на правителствени полезни товари, а Русия започна бизнес с рециклирането на своите унищожени ракети). Няма и реална оценка за колко ще бъдат продадени ракетите.

Пазарът може да даде отговори на някои от тези въпроси, на-вече за цената. Но докато продължава забраната на Конгреса изобщо върху идеята, никога няма да разберем. И ако това се окаже разумна инвестиция за частния сектор, "Върджин галактик" и други конкуренти са добре дошли да наддават.

Освен това, "Върджин галактик" и подобни компании - "Спейс Екс", "Блу ориджин" и "вулкан аероспейс", вече получават правителствени субсидии. Някои от тях не биха направили жизнеспособен бизнес модел без правителството като основен клиент. Те нямат нужда от защитата на Конгреса.

-----

* Коментарът на агенция Блумбърг е редакционен.