Eвропейската комисия иска да направи сегашните временни схеми за преразпределяне на мигранти от едни държави на ЕС в други постоянни. Тя днес предложи на страните-членки два начина за това.

Съобщението, което Комисията публикува по темата, не съдържа конкретни законодателни предложения. Тях тя възнамерява да направи преди лятото, след като се посъветва с националните столици.

„Имаме амбицията като Комисия да представим предложенията си  преди лятото“, каза първият заместник-председател на Комисията Франс Тимерманс. „Искаме да сме сигурни, че то ще бъде прието от Съвета (държавите-членки – б.а.) и от Европейския парламент“.

Задължителните квоти за приемане на мигранти с право на международна закрила от Италия и Гърция предизвикват недоволство в ред държави-членки. Словакия отказа да ги изпълнява и оспори актовете за налагането им в Съда на Европейския съюз, който още не се е произнесъл. Против тях в Съвета на министрите миналия септември гласуваха още Румъния, Унгария и Чехия.

През лятото и есента на миналата година ЕС реши с квалифицирано мнозинство да премести общо 160 000 нелегално влезли в Италия и Гърция в други страни на съюза в рамките на две години, за да облекчи двете държави от южната му граница от непропорционално високото миграционно бреме. Правна основа за това е член от договора на ЕС, който допуска създаване на механизми за солидарност със страни-членки изпаднали в криза.

Това преместване обаче беше в противоречие с т.нар. Дъблински регламент, според който държавата, където мигрантът за първи път е стъпил на европейска територия, трябва да реши молбата му за убежище, а той да чака за това там. В разгара за миграционната криза регламентът беше обявен за „мъртъв“, но когато нарушаването му отприщи неконтролируем поток към Западна и Централна Европа, лидерите заговориха, че той все пак е в сила и трябва да се спазва.

Днес Комисията им предложи да решат как да го изменят – като добавят към него постоянен механизъм за преразпределение подобен на сегашните, който се задейства при извънреден миграционен натиск, или като бъде създаден нов постоянен механизъм, който ще разпределя автоматично мигрантите с право на международна закрила между страните на ЕС, веднага щом те стъпят на негова територия и кандидатстват за убежище.

„Различните национални подходи доведоха до търсене на по-изгодни варианти за получаване на убежище и до незаконна миграция, като в същото време и в контекста на настоящата криза станахме свидетели на това, че правилата от Дъблин поставиха твърде голяма отговорност върху само няколко държави членки“, каза Тимерманс.“ В краткосрочен план трябва да прилагаме съществуващото законодателство, за да стабилизираме положението. В по-широк план обаче, в бъдеще имаме нужда от устойчива система, основана на общи правила, по-справедливо поделяне на отговорността и безопасни и законни канали за влизане на лицата, които се нуждаят от закрила, за да могат да я получат в ЕС.“

Създаването на единна и централизирана европейска система за предоставяне на убежище днес е „политически невъзможно, затова днес не го представяме като опция“, добави той.

Детайли от бъдещите предложения още не са известни. Но експерт от Комисията каза, че е вероятно или към Дъблинския регламент да бъде прибавен „коригиращ механизъм“, който ще се задейства при определен праг на миграция, или ще се търси по-радикално решение – „с автоматично преразпределяне възоснова на разпределителен коефициент“. Той ще се изчислява възоснова на фактори подобни на сегашните – население, БВП, молби за убежище на милион местно население, безработица.

Механизмът ще предвижда и санкции за мигрант, който след разпределянето си за определена държава-членка ( да речем България) самоволно се премести в друга (да речем Германия). Тя ще може да го върне обратно в страната, където е бил разпределен и времето, което е прекарал в нея, няма за му се зачита като част от задължителния престой от пет години, след който може да получи право  на постоянно пребиваване като бежанец.

Успоредно с ревизията на Дъблинския регламент Комисията възнамерява да предложи да се увеличат правомощията на Агенцията на ЕС в областта на убежището, постоянна рамка за презаселване на бежанци в ЕС от страни извън него и начини за улесняване на законната миграция към ЕС.

Отделно Комисията предложи днес регламент за създаване на единна система за влизане и излизане от ЕС. Тя ще даде възможност за ефективно управление на разрешените кратки престои, повишено ниво на автоматизация на граничните проверки и по-добро разкриване на документни измами и измами със самоличност. Системата ще се прилага за всички граждани на държави извън ЕС, които са допуснати за кратък престой в Шенгенското пространство.