ВСС доклад

 

Първо всеки дени ще даде мнение.

Итова – първо думата на гражданските организации. Магдалена Лазарова – първо те.

 

 

 

 

 

 

Гражданския съвет към ВСС

Българска съдийска асоциация

Авджийски

Сдружение за съдебни експертизи Герджиков. Не са посочени автори на доклада и източниците на информация, които се споменават като цяло но. Например със Сърбия по доклада за напредъка им по присъединяването – знае се кое е лицето, с което може да се контактува.

Това не е формален въпрос, а е важно да се знае кой изразява мнение в доклада.

 

УЗУНВ ВСС да осъществи реформа, бързо да предостави на ИВСС мат правомощия и ресурси за новите му функции , за да изгради капацитет за прилагане нова сист разпред на делата, резулт прозрачни решения она ВСС като се полагат ясни стандарти, да осигури условия за безпристрастно разследване на твърденията за корупция в СГС в това число и сходни в други съдилища.

 

Да предприеме реформа на съд карта на райн съд, и да предс пътна карта за рационализирането на вс съдилища, с цел повиш качеството, в това число пренасочване на ресурса.

 

Да въведе практика на мотивиране на дисципл рещшения в съотвт с ясни принципи.

 

Организирана престъппост – да наблюдава напредъка на наказат дела за орг прест вкл етап досъдебното и съдебното производство.

 

Корупция – да набл напредъка по наказат дела, свързани с твърдения за корупция по високите етажи на властта и да предприема мерки.

 

Любомир Авджийски ИПИ

Франси Тимерманск първи зампредседател на ЕК и не само че не е аннонимен а е от най-високо ниво. Също така са посочени доста източници – над 30.

Критиките са най-вече към ВСС и към прокуратурата те са над 18 дори са 22 ако включив и критики свързани със законодателството. 3 похвали: за стратегията за съд реформа от декември 2014, втората за антикорупц стратегия на екипа на г-жа Кунева, което означава, че 2 от 3-те похвали са за намерения. Единствената за активни действия единствената е за активността на съдиите и тяхното изразяване на мнение относно проблемите в съд система. За това, че излязоха и говориха с гражданите по въпросите. Че Хпанов е излязъл открито и се позва с уважението на магистратите.

 

КРИТИКИ Първите 8 са към ВСС

- недоверие на обществото към съдебната власт. ВСС има централна роля в оформянето на обществените нагласи към съдебната власт.

- ВСС е твърде политизиран. Най-големият брой на представители на парламентарната квота в сравнение с останалите европейски страни. ВСС или части от него определено са податлинви на натиск.

- непрозрачното назначаване на съдии. И други решения, които са породиил опасения от липса на прозрачност. Цитиран случая звучно и подробно ссъс съдия Нели Куцкова,

- необективни и непоследователни дисциплинарни производство. Проблемите се коренят по-дълбоко като общата награса сред магистратите, че е решенията не сапрозр и ефективни

- неспособност за разрешаване на проблема със слумайното разпределение.

6 – липса на проверки за корупция и търговия свлияние. Във връзка с твърдения действита са или предприемани само след вътрешен или външен натиск. Неспосолни по собствена инициатива.

7. - неразрешен проблем с натовареността на органите на съд власт.

- нужда от електронно правосъдие.

 

ЕК с тези критики и закбючевия казва с 2 думи еч ВСС не може да зипълнява почти нито едон от своите правобощия, за които е избран.

Не е ясно защо Цацаров го няма- неефективно водене на разследването е системен проблем.

Необходимостта от по-задълб рефрма на прок се потвържд от продължаващта липса на солидни резулатти от делата за корупция по високите етажи на властта. Цитирано становище на ЕСПЧ спорд кото 45 конкретни дела показват че БГП не може да се спарви ефективно.

- недостиг на ефективност и прекомерна йерархичност на прокуратурата. Те са опитвали да правят дебат и са канили няколко пъти главния прокурро но той не се е отзовавал.

Тази йерархичност и липсата на отчетност, са свързани с липсата на резулатти. Голямта власт, която е съсредоточена в ръцете на един човек.

- липса на резултати в борбата с корупцията.

- неефективон разселдване на организираната престъпност.

- институциите създ с цел за борба с кор се определят като фрагентирани, никоординилани и неспособни да се справят с предизвикателствто.

 

9 прокурори в антикорупционното звено 135 прокурори в Румъния.

Това което показват цитатите, това което ЕК ни казва доста подробно, поради скандалите със случ разпрдлни, поради изгубването на тефтелрчето на златанов, поради скандала с СМС-и който е само преди седмици, бързта и немотивирана смяна на представляващия ВСС конститу принцип е последователност и мотивираност. Поради всчки тези скандали считам че ВСС в момента е компрометиран орган. Абсолютно компоретиран и това води след себе си негативи за цялата съдебнавласт. За съда и прокуратурата.

Съжалявам, че г-н главният прокурор не е тук, защото неговите зиказвания вкл към съдиите, които излизат, критикету към журналисти с посочване на имена, критиките към народни представители... Той е действащо лице или участник във почти всички скандали, които изредих. И го съветвам веднага след като чуе този запис или му бъде предадено, да последва своя колега от румънскатап рокуратура и да остави общството да направи сериозна съдебна реформа.

 

Асоциация на административните съдии

Съюз на юристите

 

КПА Непрозрачните процедури за назначенията на административни ръководители.

 

Итова

Статистика от дейността на ВСС. Това няма как да го избегнем като негативна констатация, тъй като 2 г нвече няма пизбран предс на СОАС това е хакт. Но в същото време ВСС от нач на мандата е назначил 237 административни ръководители. Ако се направи стат ще видим, че голяма част от тези избори са направени с над 15 гласа от ченове на ВСС.

Предполага, че ще се обсъди как да се подобри прозрачността пир избор на административни ръководител. Святам, че всичко което е било – прозрачността при изслушването, ние сме го направили. Ще помогне и промяната в конституцията за явното гласуване. Оттук нататък би трябвало да се случва по-подробна мотивировка както при занчаненията на админ ръководители, так а и при дисциплинарнитеп роизводства.

 

Частична положителна стъпка – над 392 щата магистратски ВСС е разкрил в по-натоварени и закрил в по-ненатоварени.

 

Не знам защо не се чете техническият докл в който обаче изрично е подчертано – от 2013 г досга ВСС порвежда редовно конкурси за назначаване на магистрати. Преди това не бяха провеждани толкова конкурси, което доведе до решаване на въпроса като се увеличава командироването. Изр е отразено в техническия доклад, че след широко обсъждане с всички вагистрати по райони, ВСС е направил предложение за допълване на ЗСВ. Тези предложения още от 2013 г. Не са осъществени и не са направени то законодателния орган.

 

КОЛЕВ

Един от пунктовете които касаят ВАС а именно т.нар практика по дисциплинарни произвд ощке в края на миналата година от ВАС е образувано търкувателно дело № 7 касаещи противоречва практика. Надявам се през месец май да започне системата за е-правосъдие в административните съдилища. Свързаността само не е изградена.

Нпрамвете си труда коеги направте едно изследване между ВССтата в разл държаиви. Един то мвалкото в които има превес на съдийската квота над парламентарната, това е франция. Има и системи в които министърът на правосъдието оло короната взима решенията. Нашата система е една от най-земократичните. Но призовавам, когато има критики, те да са сериозни и да са посочени конкретните източници, от които се прави конкретен извод. Аз такъв прочит не видях.

 

Избр на нов представлявща. ??? ГАЛЯ ГЕОРГИЕВА

Не виждам никакъв проблем в промяната на пердставляващия. Те не се познавали през 2012 г., а сега си имало мотиви.

Обърна внимание, че председ на ВКС го няма, а докладът поставя много въпроси във връзка със съдилищата.

След като направили проверка на СГС последвали дисциплинарни поризводства срещу някои от ръководителите на СГС.

Панов внесъл общо 8 предложения. Няма нищо нередно да дава предложения.

С Ченалова се занимават от 2012 г. Дисциплинарно сдело срещу нея от 2014 г. За да влезе някоя дейност в доклада на ЕК първо трябва наистина да постигнем някакъв скандал, и товага дабъде отразено в доклада.

Имат законодатлни предложения по дисципринарните производства още от 2012-13 г.

 

От доста време медиите ни предлагат доста срещи със съдия Ченалова, отстранена вече от длъжност и уволнена. Това е един безпрецедентен случай, в който се обръща такова внимание на един отстранен съдия.

 

Няколко мерки за дисцпинарната дейност. Междуведомствена раб група с ВАС ВСС и ИВСС, която да се запознае с практиката, която ВСС има в дисциплинарните прозводства.

Работна група, коят да резумира правилата за дизс;ипинарна сдейност във ВСС.

 

Прокурорът Петър Петров... ВСС не е безпризорен. Решенията му подлежат на надзор от ВАС. Помякога ВСС се съобразява с решението на надзора.

Панов когато го избирахме ще се старае да дава обяснения пред обществото по знакови дела и по които обвото предявавя интерс. Аз призовавам г-тн Лозан Панов той знае кои са тези дела да ги отдели и да се отчита по тях..

 

 

КАМЕН

Във връзка с твърдения за корупция решения са били предприемани само след вътрешен или външен натиск, а са неспособни по своя инициатива. Ние не сме изчистили докрай съмненията, че имаме възмогност да предпримем без вътрешен или външен натиск действи в рамките на нашата компетенция.

 

Съжалявам, че г-н Панов го няма. Това което аз за себе си не разбирам как в един много кратък период от време той беше бламиран в редица свои режшения.

Спрямо работата на прокуратупата са използвани много тежки укори. Не може да не педизвиква притеснение констатацията в доклада в раздел корупция, че институциите създадени за борба с корупцията се определят като „фрагментирани, некоординирани и несъответстващи на степента на предизвикателството“.

 

Какво е скандал, кой поражда скандала що е провокация, кой носи отговорност за провокацията.

 

Калин Калпакчиев

Констатациите в голямата си част се повтарят с това, което е написано и казано през 2015 г.

Към това се добави и щекотливата тема за оказванеа на политическо влияние врху дейността на ВСС.

Дя не приключи отново в един поток то плювни което ще заглуши конкретните констатации.

Който в крайна сметка да ни доведе до същия разговор нас или някой друг през януари 2017 г. За да има смисъл от каквито и да е констатации, мерки, препоръки и т.н. На всички ни беше даден един план за действие от 2015 г. Нека ВСС да направи един кратичък анализ коио то тези мерки са били изпълнени, кои и защо не са били изпълнени.

 

1 място – назначения на идминситративни ръководители. Известно е че когато става дума за големи съдилища, които покриват съд райони с определящо значение за държавата, там са концентрирани прекалено т.анр . Противоречия и непоследователност на практиката. Ни много добре знаем – няма нужда ЕК да ни го казва, че сме изкл непоследов в практиката си при назн на дамин ръководители. В един случаи взимаме становището на съдиит, в дрги случаи стън на съдиите от конкретния съд за нас нямат никаков значение – повечето. Тогава когато в рамките на процед по назначение се появят конкретни сигнали за кандидата ние всъщност много рядко извършваме проверка на тези сигнали. Премр с БлОС конкретен сигнал подаден от ОББ срещу една дело на кандидата както и много сериони съмнения и опасения за нач на разпеделието и адивминистрирането на това дело. Тези съмнения може би бяха една от причините да не бъде избран кандидатът за 2-ри мандат. Но стои отворен въпросът някой ще извърши ли проверка по тези данни.

Създаваме реалната опасност и средващата процедура да бъде опорочена. Най-малкото създадените конфиктин отоншения в съдебния район на Благоевград са неглижирани от ВСС.

 

За САС – 4 безуспешни процедури проведохме, с всевъзможни проявления на двойни стандарти и незаконосъобразна парктика на ВСС. Какво ще направим ние така, че тази процедра или това назначение да приключи по някакъв начин. Най-малкото назначаването на и.ф. председател е същото отклонение на досегашната ни практика и поставя въпроса ние с действията си не създаваме ли всъщност предпоставки процедурите умишлено да не приключват и изпълняващият функциите де изпълни формално цял един мандат.

 

Способността да извършва независими проверки при съмнения закорупционин пракитки и нарушения, съврзани с интегритета. Проверката в СГС приключи с доклад и констатирани нарушения. Когато приклчи, никой от членовете на ВСС не инициира изготвяне на предложения за дисциплинарни производства. Аз инициипах 2 такиве предложения и никой освен г-жа Карагьозова не пожела да подпише тези предложения.

Това нежелание на ВСС да инициира доведе до акта ВКС и МП да внесат свои предложения.

Това демонстрира нежеланието на ВСС да извършна проверки... И това е последователен наш недостатък, проявяван през годините, така беше и с многобройните сигнали за случ разпред на делата, и тягостно проточилата се въввремето проверка в АСВарна която проверка така и не е ясно как приключи. И приключила ли е всъщност. Аз не знам какво се случи... Искане на съдиите да бъде проверена системата за слуайно разпределение на делата.

 

Горещ картоф. Съвсем ясно в доклада е казано че тази проверка е приклчена при много обстоятелства на 14 януари. Комисията очаква обективно разслдване. В последните няколко седвици има поне 4-5 нови обстоятелства, което може да доведе Ние ще възобновим ми проверката по яневагейт и ще доведем ли нещата до край. Имаме друга експертиза, и нови показания на лица, които са замесени.

 

Има ли ВСС някакво решение във връзка с дейността на прокуратурата на РБ. Ние дсега някой може ли да ми посочи един случай да сме поискали от глав прок или от прокурат анализ по нокртенти случаи. Над 45 решения ЕСПЧ за това, че прокурат рима системенпроблм с разседванията.

 

Г-жа Соня Найденова подхвърли - да поискаме нещо твърде невинна – ГП да представи анариз а не отчет зот 4-5 страничкки нахвърляни. Как планът за действие се е трозило на дейността на прокуратурата.Ние ще участваме ли в този проес или ще се самоизключим от него.

Аз предлагам действително ние да изискае как протичат разсл напрокурат, защо те са неуспешни, защо се приклчват както пише в доклада разседвания по неоясним начин. Всеки ден пише в новинарския поток за прекратени нейсно по какви причини разследвания по корупционни престъпения. Затова г-жа Георгиева да обяснят, а не А не предс на ВКС да обяснява защо са приклчили на 3 инстанции дела, защото кат прочетем мотимите всеки може да си обясин защо са оправдани. Ние можем да четм мотиви от дела. ... Но когато с постановление запрекратяване – те не са публични доклкото ми е зивестно... Наблюдаващите прокурори са засекретени, техните имена са неизвестни за обществеността, те обяснения не дават.

 

Авализ за противоречия в практиката на дисциплинарната дейност.

 

Нови правила има за анализ на натовареността. Съдебна карта.