Британският в. "Гардиън" ще намали разходите си с 20%, като вероятно ще направи част от онлайн съдържанието си с платен достъп заради срива на печатна реклама, който засегна финансите на изданието, пише в. "Файненшъл таймс".

Вестникът с ляв уклон, който изгради един от най-големите новинарски сайтове в света, съобщи, че очаква оперативна загуба между £50 и £52 млн. ($71-$74 млн) за финансовата година, която приключва този март.

Обемът на спад на разходите от около £54 млн. се очаква да доведе до първите сериозни съкращения през последните две години. Между 2012 г. и  2014 г. вестникът намали персонала си с 30% и оряза разходите за заплати с £10 млн. Но оттогава насам персоналът му се увеличи с 479 души, основно в редакторския и търговския отдел.

Съобщението идва след мрачна година за вестникарската индустрия във Великобритания, която отчете спад на рекламните приходи с 25%. Но програмите за блокирне на реклами и мобилните устройства също засегнаха приходите от реклама онлайн.

Финансовата сигурност на в. "Гардиън" е под въпрос заради резервите от пари в брой и инвестиции на нейната компания-майка, натрупани главно от продажбата на сайта за реклами за продажба на автомобили Auto Trader.

Тя позволи на изданието да инвестира сериозно в своя сайт и в разследващата журналистика, като остави съдържанието си безплатно. Но паричният фонд през последните 6 месеца се сви със £100 млн. до £735 млн. заради задълбочаващи се загуби и спад на цените на активите.

Предстоящите съкращения поставят под въпрос стратегията за експанзия на бившия главен изпълнителен директор на изданието Андрю Милър и главния редактор Алън Ръсбриджър, които напуснаха "Гардиън" миналата година. Ръсбриджър след това стана президент на борда на Scott Trust, който е собственик на Guardian Media Group.

Плановете на "Гардиън" предвиждат да увеличат приходите си от читатели двойно от сегашните им нива чрез схема, при която те ще плащат межде £5 и £60 месечно, за да подкрепят редакционната независимост и да получават достъп до различни събития. Изданието ще се опита да набере средства и от брандиране на съдържание.