СИМОНА РУСЕВА, БЕРЛИН

България ще е партньорската страна на "Зелената седмица" в Берлин през 2018 г. Това съобщи днес пред журналисти заместник-министърът на земеделието Васил Грудев.

Тази година той води българската делегация на най-голямото в света аграрно изложение. Това е истински рай, всяка държава изложителка представя свои земеделски продукти, както и изделия на хранително-вкусовата промишленост. За всяка страна е огромна чест и признание да бъде определена за партньор на "Зелена седмица". Тази държава де факто е домакин на изложението редом с Германия. Да отбележим, че това е и огромна реклама.

Всички медии в Германия отразяват събитието и неизменно посочват страната партньор. Вестниците излизат с цели страниции публикации по темата, а тв каналите широко отразяват събитието не само в новините, но и в специални репортажи. Така страната партньор неизменно е представена с видорепортажи от нейното хале.

Тази тодина България участва за 27-и път в "Зелената седмица", която има 81-годишна история. Нашият щанд в хале номер 6 на Панаирното градче е сравнително скромен, но стилен и впечатряващ. Фон е макет на старинна копривщенска къща с надпис "Добре дошли в България". Виртуозни танцьори изпълняват народни танци в съпровод на оркестър и под бурни аплодисменти на посетители. В импровизирания ресторант се предлагат кебапчета, кюфтета, баница, туршия, лютеница, луканка, суджук и още много изкушения от националната ни кухня.

От България на изложението участват 18 фирми, които предлагат предимно биопродукция – млечни поризведения, вина, ракии, разхладителни напитки, деликатеси – филета, луканки, суджуци, както и мед. Не липсват и мускалите с розова есенция. Участието ни на "Зелената седмица" е от изключителна важност от гледна точка на сключване на договори между наши и немски фирми, за да стигнат продуктите ни на немския пазар. Възможностите обаче са ограничени само между съответните контрагенти.

Похвалното е, че този път от земеделското ни министерство са проявили инициатива. Заместник-министър Грудев оповести днес в Берлин, че през април догодина ще има български седмици в големи немски търговски вериги. Като начало това ще е "Метро", водят се преговори и с "Кауфланд".

Ако подобни седмици се договорят с най-голямата верига за търговия с хранителни стоки "Едека", това би означавало, че сме стъпили на немския пазар. Засега в Германия се предлагат българско саламурено сирене, както и конфитюри. Никъде не може да се купят деликатесите ни – луканки, филета и суджуци, нито българско вино и ракия, а за тях пазар винаги ще има.

Основният въпрос е постоянното качество, което трябва да прозрат производителите ни. Не може да има промяна в стандарта. Ако немец си купи колбас, сирене и каквото и да било и му хареса, но при повторна покупка вкусът не е същият, това го отблъсква.
Нашите производители трябва да го знаят. Ако спазват стандарта за качество, немският пазар ще е отворен за продуктите ни.