В близкото минало бях един от големите критици на работата на Комисията за Защита на Потребителите, Комисията за Защита на Конкуренцията, и още няколко комисии и агенции, все в „защита на някого“. Дори съм писал материали, в които излагам аргументи, че тези органи трябва дори да се закрият или реформират драстично, така че функциите им да не могат да се превръщат от де юре защитни в де факто произволни и наказателни.

Не мога, обаче, да подмина без коментар положителните промени в Комисията за Защита на потребителите през последната година. Те засягат както законодателни промени, допълващи и реформиращи правомощията на КЗП, но и персонални изяви на хората от нейния състав и ръководство.

Една от първите добри стъпки дойде още през май 2015, когато беше приета промяна в Закона за защита на потребителите, позволяващо създаването на помирителни комисии към КЗП. Те ще позволяват на спорещите страни да разрешат проблема без да стигат до съд, без да плащат такси, като дори използването на юрист не е задължително. В първите дни на 2016 се създадоха и комисиите, като те са секторни – енергетика, водоснабдяване, електронна търговия, транспорт и финансови услуги. При входиране на казуса в помирителната комисия, сроковете по жалбата ще престават да текат, така че това няма да носи по никакъв начин недостатъци за жалещата страна (т.е., ако не се разберат в комисията, ще си продължат по канален ред).

В комисията за финансови услуги попада секторът на бързите кредити,

където отрицателното влияние на проваления закон „Кадиев“ продължава да дава отражание, макар и секторни и потребителски асоциации да създават и промотират все повече добри практики. Например, Асоциацията за отговорно небанково кредитиране прие собствен етичен кодекс и саморегулация, която е по-строга от съществуващата нормативна уредба, а международната компания "Провидънт" поддържа интересната и полезна с информация и съвети за потребителите платформа за финансово образование – semeinifinansi.bg.

В комисията по енергетика попадат електроразпределителните дружества и топлофикациите.

Напоследък проблемите са основно концентрирани в "Топлофикация София", където липсата на средства за инвестиции и някои лоши практики водят до традиционно високото неудовлетворение сред клиентите. За щастие, кметът на София започна процедура по привличане на опитен чуждестранен инвеститор, който да изведе компанията на европейско ниво (както това се е случило във Варна и Пловдив, например).

Не знам доколко ще е ефективна комисията по водоснабдяване, тъй като там повечето от критичните проблеми са извън София в де факто или почти фалиралите държавни и общински водоснабдители. В столицата недоволството е основно към подизпълнителите на ремонтните дейности, които пък от своя страна са затруднени в работата си от неточните планове на изгражданато по времето на социалистическия период водоснабдителна мрежа (с други думи, често тръбите не са там, където са по скица). Ще ми е интересно точно в какъв аспект ще се разглеждат казусите по електронна търговия, тъй като тя не е нещо екстравагантно или отделено от традиционната търговия, а напротив.

В комисията по транспорт пък вероятно ще станем свидетели на наводнение от проблеми с БДЖ, които само Бог знае как ще се решават.

Като цяло, това решение е полезно, тъй като дава алтернативен метод за разрешаване на спора на съдебния процес. Последният в България е все още тежък, а и доста скъп. Разбира се, трябва да споменем, че алтернативни методи като арбитражи и медиация се предлагат и от частни институции в България. Най-важният положителен сигнал от въвеждането на помирителните комисии, обаче, е започващото изместване на функциите на КЗП от своеобразна „бухалка” към орган, който помага, информира и наблюдава.

Последните принципи се виждат и отчетливо в изявите на новия председател на КЗП – Димитър Маргаритов. Той е един от малкото председатели на такива органи в България, който не започва позициите си с това колко стръвнишки ще бие бизнеса, как ще удря с тоягата лошите предприемачи и как само държавният чиновник може да спаси народа. Напротив, Маргаритов редовно повтаря, че информираният потребител е най-добре защитеният потребител, а лоялният търговец е най-успешният търговец. И съответно най-големите ползи от дейността на КЗП ще дойдат по тези две линии.

Коментарът е написан специално за Клуб Z. Владимир Каролев е финансист. От ноември 2014 г. е и съветник на министъра на икономиката Божидар Лукарски.