ЕМИЛ ГЕОРГИЕВ
Има една съветска поговорка от времето на Сталин: „Днес свириш джаз, а утре ще продадеш Родината“. Пиенето на безалкохолна бира изглежда безобидна подмяна на истинското пиене. Но може да се окаже първата крачка например към секса с надуваема кукла. Винаги се започва с някакво уж маловажна подмяна на истината – да кажем, със създаването на едно малко, но първо в България специализирано чалга радио от популярен тв водещ. Или с удостояването на собственик на чалга заведения с титлата архонт.
Съвсем скоро архонтът се оказа член на Европарламента, а чалгата беше вече беше плъзнала навсякъде. С електорат по-голям от този на всички партии взети заедно, тя доби и самочувствие – достатъчно, за да пожелае да направи концерт пред храм-паметника „Св. Александър Невски“. Защо не и вътре? Защото няма достатъчно място. Вчера чалгата си спретна купон на сцената на Античния театър, а утре – може и в Народния.
Заедно с радиата и телевизиите, чалгата вече е превзела почти всички сфери в културата, науката, политиката и живота ни: публицистични предавания канят врачки, професор от БАН се среща с извънземни, директорът на НИМ „открива“ светци, вампири и артефакти от Троянската война, след тригодишно мълчание почетният председател на ДПС цитира Галена!
Архонтът се опита да оглави комисията по култура в Народното събрание – това, че не успя, е една от малкото малки победи на гражданското общество. Обаче, когато става дума за пари, властта е доста по-неотстъпчива.
Затова днес можем да видим чалгата в пълния ѝ фалшив блясък на Ларгото – с механджийската, балкантуристическа естетика, красивите новички червено-бели зидове и остъкления салон за пушачи. А масите с карирани покривки, халищата по стените, газовата камина и сервитьорите с народни носии ще дойдат по-късно.
Обектът „Античен културно-комуникационен комплекс „Сердика“ е пред откриване – с целия си карикатурен кич и катастрофални кусури – като „консервационният насип“, който според арх. Юлий Фърков е 30-40 сантиметра, а всъщност стига до 2 метра. Но парите – над 13 млн. лв. от Европейския фонд за регионално развитие, са усвоени. Нищо, че на повечето места задължителната (и обещана от Министерството на културата) сигнираща линия – оловната лента, която трябва да разграничи автентичните зидове от съвременното надзиждане, липсва.
Нищо, че така наречената „тухлена сграда“, която доминира в северната част на обекта, с огромните си размери, не е пипната – въпреки мнението на Столична община, изразено от зам.-кмета по културата Тодор Чобанов:
„Нейното надстрояване в значителен обем не е подходящо за тази зона, защото измества фокуса от оригинала“.
Опитите да бъде спряна археологическата чалга не успяха. Отговорните фактори имитираха готовност за диалог, но липсваше истински, постоянен и масов обществен натиск, който да ги принуди наистина да го направят. Паднаха единствено Фърковите арки, които бяха двете черешки върху цялата нелепа торта. Но самата чалга торта е там, затрупала и смазала под себе си античните останки.
Важното е, че европейските пари са усвоени. Не е важно как.
Бел. ред. – клипът е направен от Иван Червенков, по идея и снимки на Емил Георгиев, с любезното съдействие на Петко Дурмана и Джон Траволта.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни