Технологичните фенове са доволни. "Теленор" стана първият голям телеком в България, който обяви старт на мобилна мрежа от четвърто поколение. Тя ще заработи след броени дни - на 1 декември, а всички хора, които имат смартфони, поддържащи LTE технологията ще могат да тестват услугата без допълнително заплащане до края на януари догодина. Още в средата на декември покритието на мрежата се очаква да достигне 57% от населението, а догодина ще продължи нараства. От "Теленор" се надяват, че в началото на 2016 г. ще получат допълнителни честоти за развитие на новата технология. Клуб Z разговаря с главния изпълнителен директор на мобилния оператор Стайн-Ерик Велан за това дали наистина е дошло времето за смяна на поколенията в мобилните комуникации.

 

- Г-н Велан, вашата компания е поискала допълнителен спектър в обхвата 1800 мегахерца. Такъв обаче все още не е освободен от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). Това забавя ли развитието на 4G мрежата ви?

- Не, не сега. Ние използвахме технологичните си познания и имаме едно от най-добрите оборудвания в света. Това ни позволява да започнем предлагането на услугата и без допълнителния ресурс. Но трябва през 2016 г. определено трябва да бъдат раздадени допълнителни честоти заради ръста на потреблението. Затова очаквам от КРС да освободи нов спектър за всички оператори, а не само за нас в началото на новата година.

- Към получаването на допълнителни честоти е заявен интерес от много оператори. Вероятно те няма да са достатъчни за всички. 

- Да, това е така. Затова ние стартирахме сега при сегашните наличности, но наистина спектърът не е достатъчен. Вероятно това е и причината конкурентите ни да не са предприели все още тази стъпка. 

- И все пак как трябва да бъде разпределен спектърът според вас - на всички оператори по равно или да има тръжна процедура?

- Аз съм 100 процента за търг. Причината е много проста - когато някой от нас има много клиенти, за които трябва да се грижи, трябва да го получи, за да бъдат доволни. Иначе не е справедливо. Откритият търг на първо място ще даде на българското правителство справедлива цена за ефира. Другото е, че наддаването е прозрачният начин да се разпределят ограничените ресурси.

- Колко в момента са мобилните устройства в мрежата на "Теленор", които поддържат 4G?

- Ще ви кажа точна цифра за нашата компания. Сред абонатите на "Теленор" 250 000 имат устройства, поддържащи LTE технологията, която прави възможен високоскоростния мобилен интернет. Трябва да уточним, че броят на тези апарати рязко се увеличи през последните две години. Разбира се ние сме заинтересовани от това броят на тези устройства да се увеличава. Затова ние имаме собствени апарати с бранда "Теленор", които поддържат 4G и са на най-ниските възможни цени.

- Какво търсене очаквате за 4G услугата на българския пазар, при положение, че тя по правило е по-скъпа от трафика на данни през популярния в момента 3G стандарт?

- От 1 декември ще тръгне услугата ни и всеки, който има телефон, поддържащ 4G, ще може да я тества до края на януари без допълнително плащане. Тогава ще предложим оферти. Цените със сигурност трябва да отговарят на покупателната способност на хората в България.

- Преди година бяхте казал, че "Теленор" ще изпревари "Мтел" по брой мобилни абонати. Докъде стигнахте в тази задача?

- В България имате един хубав израз. Казвате "малко по малко".  "Глобул" бе категорично на второ място на пазара. Сега ние категорично сме номер 1 по доходност от мобилни услуги и сме равностойни, а с 4G сме и по-напред технологично от конкурентите си. По приходи от мобилни услуги сме първи, което  вероятно означава, че правим някои неща правилно. Но най-важното за мен е, че създаваме организация, че имаме правилната основа за устойчив ръст крачка по крачка. Мислим дългосрочно и това, че тук има конкуренция на пазара ни прави щастливи. Всеки има право на избор. 

- Другите два големи телекома в България се насочиха към тв бизнеса. Вие ще продължавате ли да го пренебрегвате?

- Когато говорим за съдържание като телевизионното, фактът е, че там наистина има пазар. Но ние сме компания, която дава основата, възможността за поддръжка на тези услуги и чрез технологии и ноу-хау даваме възможност на хората да ги използват. Вие избирате какво да ползвате - независимо дали е телевизия, фейсбук или каквото и да било. Това е правилният начин на мислене в посока правото на избор на клиентите. Сега ние предлагаме 4G услуги и изборът на съдържанието е на хората. Със скорост от до 75 мегабита в секунда изборът какво да ползвате е ваш.