Европейският съюз ще смени сегашните лабораторни тестове за емисиите от автомобилите с тестове в реални пътни условия, каза днес пред евродепутатите комисарката по общия пазар и индустрията Елжбиета Биенковска. Тя призова националните власти да разследват всички производители за това дали мамят потребителите с разхода на гориво и вредните газове на автомобилите.

Дебатът в Страсбург следва разкритията, че германският автомобилен концерн "Фолксваген" е използвал специални чипове, които прикриват реалното ниво на изпускания азотен двуокис от дизеловите си коли.

По-късно екологичната организация "Транспорт енд инвайърнмент", с която Комисията работи, публикува доклад за драстични разлики между лабораторните и пътните тестове за емисии на произвежданите в ЕС автомобили.

В разгорещен дебат ред оратори от целия политически спектър нарекоха поведението на най-големия в света производител на автомобили "криминално". Те поискаха пълно разследване на случая и създаване на европейски орган за сертифициране на автомобилите за разход на гориво и емисии. 

"Всички превозни средства трябва да бъдат тествани с реално движение", каза Биенковска.

Тя посочи, че непосредствената задача на националните власти сега координирано да установят колко автомобили в Европа се движат с фалшифициращи чипове. Комисията няма правомощия да разследва това, подчерта Биенковска.

"В няколко държави-членки вече са започнали разследвания и това трябва да се отнася за всички производители", каза тя.

Депутатите обаче упрекнаха Брюксел, за това че измамата е била открита в американска лаборатория и че Комисията е била сред последните да разбере за нея, докато в същото време преговаря по споразумение за свободна търговия и инвестиции със САЩ.

"Измамите, извършвани от "Фолксваген" вредят изцяло на имиджа на европейското автомобилостроене", каза полякът Йежи Бузек (ЕНП). "Трябва пълно разследване и да се преразгледа въпросът за разхода на гориво и за екологичното функциониране...и дали това (скандалът - б.а.) засяга само един производител или проблемът е по-широк".

Френската евродепутатка Франсоаз Гростет (ЕНП) обвини "Фолксваген", че за да спести разходи е застрашил здравето на хората и околната среда. Прикриваните емисии доказано причиняват тежки заболявания като асма и рак на белите дробове.

Холандският либерал Гербен-Ян Гербранди поиска "да има независим европейски орган за надзор, който да тества автомобилите".

Особено остри бяха изказванията на германските депутати от зелените и консерваторите. Михаел Крамер от първите нарече извършеното от "Фолксваген" "престъпни машинации".

"Става дума за измама, която подкопава доверието в обществата, в правните ни системи и правата на потребителите", каза той.

Съпредседателката на групата на зелените Ребека Хармс обвини правителството на страната си, че е опъвало политическия чадър над автомобилната индустрия.

"Ние нямаме климатична канцлерка, ние имаме автоканцлерка", каза тя за Ангела Меркел, която официално афишира защитата на природната среда и климата като свои приоритети.

Немският консеватор Ханс-Олаф Хенкел поиска направо "Фолксваген" да бъде закрит. 

"Когато политиците се месят, се създава шуробаджанащина и се нарушават правилата", заяви той, наричайки аферата "Фолксваген" "най-големият промишлен скандал в Германия след Втората световна война".