Европейската комисия няма да взема страна в разгорещения дебат за американска платформа за споделени пътувания „Юбер“. Тя ще търси Соломоново решение, което да угоди и на привържениците, и на противниците ѝ и ще оповести позицията си след Съда на ЕС, който се очаква да се произнесе по въпроса догодина. Това каза днес пред Клуб Z европейски представител пожелала анонимност.

Главният въпрос е дали „Юбер“ да бъде третиран, включително и данъчно, като обикновена транспортна фирма, както настояват таксиметровите компании в ред страни или като високотехнологична компания, която свързва гражданите, но не се занимава с превози, както твърди самата фирма.

„Почакайте за решението на съда, то ще е важен момент в изясняването на случая“, каза източникът. „Можем да очакваме, той да се произнесе през 2016 година“.

Съдия в Барселона през юли отказа да реши дело срещу „Юбер“ и се обърна към Съда на ЕС да се произнесе по него. Според магистрата то засяга не само местния и националния, но и европейския пазар.

Отделно преди това дело филиали на „Юбер“ в Германия, Испания и Франция се оплакаха пред Комисията срещу ограничителни мерки, които националните власти взеха срещу тях.

Компанията очакваше Комисията да се произнесе по тях до три месеца, но източникът съобщи, че Брюксел няма да бърза - няма да отрива процедури за нарушения на европейското законодателство, нито е обвързан със срок да заеме позиция.

„Юбер“ е само върхът на айсберга“, каза източникът, подчертавайки, че компанията е само един пример на т.нар. споделена икономика, където новите технологии изместват класически производства или услуги.

Други примери за нея са например приложенията към мобилните телефони като „Вайбър“ и „Уотсап“, чрез които абонатите могат безплатно да се свързват през интернет. Така те конкурират платената услуга на мобилните оператори.

Вместо със становище само за „Юбер“ Комисията ще излезе с позиция за формите на споделената икономика изобщо и вероятно - с препоръки към правителствата как да ги третират.

Събщението се очаква да третира включително и безпилотните летателни апарати, т.нар. дронове, които все повече ще навлизат не само в обществените услуги, но и в личното потребление, каза източникът.

„Гледаме какво правят другите, събираме позиции от различни контексти, съобразяваме се с тях и преценяваме каква може да е добавената стойност на ЕС“, каза източникът.

Генералните дирекции на Комисията по правосъдието и транспорта са започнали проучвания за влиянието на формите на споделената икономика върху правата на потребителите и върху транспорта. Генералната дирекция по съобщенията и дигиталния пазар започна обществено обсъждане за ролята на интернет платформите. Комисията ще публикува стратегия за дигиталния пазар през октомври. Всички тези документи ще засягат както „Юбер“ така и другите форми на споделената икономика.

Запознати очакват, че Брюксел ще се постарае да потърси равновесие между подкрепата за новите технологии, които увеличават избора на потребителя и конкуренцията и социалното законодателство, което пази интересите на заетите в традиционната икономика както и нормите за защита на потребителите.

„Юбер“ многократно заявява, че не бяга от регулации, били те национални или европейски, но възразява те да бъдат същите както за заварената услуга, на която той предлага алтернатива. Тезата на компанията е, че тя не се конкурира на таксиметровия пазар, а създава друг пазар, различен от него.

 „Юбер“ предлага на потребителите си два вида приложения. С едното собственик на лек автомобил, който иска да сподели свободните места в колата си с други хора по даден маршрут, става откриваем за потенциалните пътници. С другото потенциалният потребител може да открие къде и кога има коли на „Юбер“, които може да ползва по даден маршрут. Компанията не наема шофьорите, те не са нейни служители, нямат работно време и работят когато и колкото искат. Трябва обаче да имат чисто съдебно минало, да са правоспособни, колите им да отговарят на определени технически стандарти. Плащанията са изцяло безкасови и се делят между фирмата и шофьорите.

Компанията работи в 58 държави и 323 града по света, като реакциите към нея са смесени. Там, където тя среща съпротива, особено в европейски страни като Франция, Испания, Белгия, Германия, таксиметровите фирми недоволстват, че за разлика от тях шофьорите ѝ не плащат лицензионни такси, застраховки и данъци върху приходите си.

„Юбер“ отговаря, че като собственици на колите си свалилите нейните приложения за шофьори плащат и застраховки, и данъци върху доходите си, както и тя върху своите приходи и че тя не се нуждае от търговски лиценз, защото не е транспортна фирма.

Стотици шофьори на таксита блокираха Брюксел преди две седмици с колите си в протест срещу срещу анализ на белгийските власти,  който подкрепи тезата на "Юбер", че е интернет платформа, а не транспортно предприятие. Според документа шофьорите на компанията са самонаети, а не работтници или служители.

“Tе имат собствени коли, карат, когато искат и нямат часове, които да отработят, затова са самонаети и не работят за "Юбер", каза Барт Томелейн, секретар по борбата със социалните измами в белгийското правителство пред "Политико".

"Юбер" твърди, че не е таксиметрова компания и не може да бъде третиран, съответно - облаган данъчно като такава, защото осигурява само интернет връзка между хора, които желаят да споделят пътуванията с личните си автомобили и тези, които биха се възползвали от това.

Обратно на Белгия американският щат Калифорния реши, че шофьорите на "Юбер" са по-скоро служители и нареди на компанията да им плаща обезщетения за безработица.

Властите в няколко европейски страни, включително Обединеното кралство, Франция, Испания и България се занимават с проблема.

У нас Комисията за защита на конкуренцията глоби „Юбер“ с 200 000 лева през юли, а в понеделник Върховният административен съд на практика забрани на компанията да извършва своята услуга Uber-X, докато не получи транспортен лиценз. Тя работеше само в София и от нея се бяха оплакали Столичната община и таксиметровата фирма „ОК супертранс“.