Манипулирането на стойностите на вредните емисии при двигателите на дизеловите автомобили на “Фолксваген” нито е било случайно, нито неволна грешка. Това става ясно от последните разкрития около скандала, разтърсил из основи най-големия в Европа автомобилен концерн.

Още през 2011 г. техник от “Фолксваген” установява недопустимо манипулиране на вредните емисии и незабавно подава сигнал до ръководството, съобщи днес в. “Франкфуртер алгемайне”. Изданието се позовава на източник от Надзорния съвет на VW, както и на течаща в момента вътрешна ревизия на концерна. Тя е започнала след подаден сигнал, че е имало предупреждение от 2011 г., направено от въпросния техник писмено.

Нещо повече. Ръководството на “Фолксваген” АД е било предупредено далеч по-рано - още през 2007 г., разкрива неделното издание на “Билд” – “Билд ам Зонтаг”.

Същата година реномираната фирма “Бош”, която е даставчик и на VW, писмено уведомява ръководството на автомобилния гигант в никакъв случай доставената от нея техника и софтуер да не се използват за манипулиране на вредните емисии в режим на движение. От “Бош” изрично са посочили, че предоставеният софтуер е предназначен единствено за изпитания, в никакъв случай не и за монтиране при автомобили с дизелови двигатели. Ако се вярва на “Билд ам Зонтаг”, от “Бош” са предупредили VW, че планираното монтиране на софтуера в коли е противозаконно.

Дори и последното да не е вярно – от “Бош” да са били уведомени за такъв план, сигурното е, че от фирмата изрично са пердупредили, че предоставят софтуера единствено за лабораторни изпитания.

От “Бош” отказват коментар поради течаща вътрешна ревизия във “Фолксваген”, както и заради заведено в САЩ и други държави следствие във връзка с установените престъпни действия на “Фолксваген”. От там вече признаха, че с въпросния софтуер са били манипулирани 11 милиона дизелови автомобила с марката VW в световен мащаб.

Босът на концерна Мартин Винтеркорн миналата сряда беше принуден да подаде оставка. Ден по-късно стана ясно, че само в Германия продадените манипулирани автомобили са 2,8 милиона.

Начело на концерна с 600 000 заети от петък е Матиас Мюлер, досегашен бос на “Порше” АД.  В публично изявление след избора му той увери, че в нито един момент не е била застрашена сигурността на автомобилите, нито тази на клиентите, но се врече случаят да бъде изцяло и прозрачно разнищен.

Че скандалът ще бъде изяснен с всички произтичащи от това последствия, включително глоби в милиарди евро, е ясно. Дали Мюлер ще успее да възвърне доверието в марката “Фолксваген”, засега никой не може да прогнозира.