В такситата да има задължително багажник, който да може да събее поне един голям куфар. Това предлага в интервю за Клуб Z бившият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, сега депутат от БСП - Петър Мутафчиев. Предвижда се мярката да стане част от пакет условия, на които жълтите коли трябва да отговарят.

Целта е да се повиши комфорта в таксиметровите коли, тъй като сегашното положение е ужасно, смята Мутафчиев.

Задължителните изисквания за качество ще бъдат записани в наредба 66 на транспортното министерство, която регламентира дейността на такситата.

В случай че бъде въведено условие за задължителен багажник, то хиляди жълти коли в България ще трябва или да спрат работа или да демонтират газовите бутилки за пропан бутан или метан. В момента 70-80 процента от такситата в София (общо 5500) карат на газ, а в провинцията от около 30 000 коли, това гориво използват половината таксиджии.

Потърсихме Петър Мутафчиев за разяснения по  предложенията му за промени в Закона за автомобилните превози, които внесе в деловодството на парламента преди два дни. С новите текстове се дава възможност на коли до 8 години да стават таксита. Досега максималният срок за първа регистрация на жълта кола бе да е произведена до преди 5 години. Вдига се също така и пределната възраст, в която една кола може да бъде такси. В предложението на Мутафчиев тя става 15 години, вместо сегашните десет. Също така се въвеждат и мимимални цени на таксиметровите услуги. В момента  има само максимални тарифи. Те се определят от общинските съвети.

 

- Защо е необходимо да се увеличава възрастта на такситата, г-н Мутафчиев?

- Първо, ограничението за възрастта на такситата я въведохме през 2003 г. и не свърши никаква работа. Поддръжката на автомобилите изобщо не се подобри. В момента има 5-6-годишни автомобили, които са в много по-лошо техническо състояние от други 10 или 15-годишни. Това е първата причина. Втората, са сериозните финансови затруднения, които изпитват таксиметровите шофьори. Говоря за хората в провинцията, но също - в по-малка степен и в София също. От една страна кризата влияе и гражданите рядко ползват таксита, а от друга - липсата на клиенти ги принуди да задържат цените доста дълго време. На трето място са лизингите. За такситата те са при по-тежки условия. Така че това са причините да предложим промените.

- Но веднага се чуха гласове, че ще качвате хората пак на трошки!

- Една неподдържана кола без значение на колко години, трошка ли е? Трошка е. Има коли и на три и на шест години, които са такива. Знаете, че такситата минават два пъти годишно на технически преглед. И сега, ако не отговарят на изискванията те могат да бъдат спрени от движение и да им бъде отнет лиценза. От друга страна време е да се въведат конкретни изисквания  за комфорт, които таксиметровите шофьори да спазват. Не мисля,че на десетгодишната кола трябва да се гледа като на трошка. Освен това нещата до голяма степен зависят и от марката на автомобила. Времето им се отразява по различен начин.

- И все пак при такситата е по-различно. Така както ги карат  мисля, че и 10 години са им много?

-Зависи много от вида на колата. Ето, например, някои от парламентарните коли са на повече от 15 години. Ползват се и мисля, че не създават проблеми.

- Да, но те едва ли навъртат километрите на едно такси?

-  Напротив, а и нещата в София и в провинцията са съвсем различни. Там такситата почти не се движат. Качеството е важното. Трябва да има един по-строг контрол. Говоря за всякакви коли, независимо дали са на две, три или 10 години, ако те не отговарят на техническите изисквания, трябва да бъдат спрени. Не казваме, че колите трябва задължително да се карат до 15-годишна възраст, но ако автомобилът го позволява, защо не. Но определено трябва да се засили контролът както от общините, така и от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”. Не мисля, че ограничението на годините даде някакъв резултат. Движим ли се пак в мръсни коли? Движим се. Скъсани ли са седалките?- Скъсани са. Тресе ли колата, сякаш ще се разпадне? Тресе. Така че без ефективен контрол от ограничението за възраст няма смисъл.

- Казахте, че трябва да се въведат задължителни стандарти за качество за таксиметровите услуги. Какво имате предвид?

- Трябва да бъдат въведени стандарти за качество на купето – вътре да е чисто и да не са скъсани седалките. Трябва и задължително да има багажник, защото знаете, че сега на пазара има таксита, в които не може да се сложи обикновен куфар. Това не е нормално.

По изработването на стандартите за качество ще разговаряме с бранша и след това ще ги запишем като изисквания в наредбата за таксиметровата дейност.

- Не разбрах логиката на другата промяна, която предлагате - въвеждането и на минимални цени на таксиметровите услуги по общини?

- Има таксита, които са в сивия сектор. Те работят на по ниски цени, не плащат данъци и правят дъмпинг не само на колегите си, но и на градския транспорт. Затова даваме възможност на всяка община както определи пределни цени, така да определи и минимални тарифи.

- Колко трябва да е минималната цена за таксиметров превоз?

- Това аз не мога да го кажа. Тарифите във всяка община са различни. Решението ще бъде на общинските съвети.

- Срещу предложенията ви вече се чуха и доста критики?

- Това е напълно нормално. Някои от големите компании никак не са съгласни с това предложение.  Така ще бъде засегнат интересът им да продават все повече и повече коли на лизинг на шофьорите. Нашата цел не е това, а таксиметровите шофьори да могат да инвестират в хубава кола и все пак да спечелят нещо.

- Често ли ползвате таксита?

- Много често. Пътувам основно с таксита или с градския транспорт. Знаете, че пред парламента и без друго трудно се намират места за паркиране. Така че почти всеки ден общувам с таксиметрови шофьори и познавам проблемите им.