Вицепремиерът Томислав Дончев заяви пред Нова ТВ, че според него е редно бензионстанциите, които по някакъв начин са нарушили закона, да бъдат обявени публично.

"Кампанията продължава още няколко часа, трябва да се препломбират всички бензиноколонки. Убеден съм, че колегите от министерство на икономиката ще предоставят точни данни, не само за брой, а защо не и с конкретните обекти, където са установени интервенции или манипулирани пломби. Според мен е редно да се каже, не е нарушение на правилата, нито означава, че се работи в полза или вреда на някой участник на пазара", каза Дончев.

Вицепремиерът призна, че в българския пазар на горивата "има нещо нередно". 

"Има дефекти пазарът на горива в България. Държавата не определя цените и не продава дизел или бензин. Не е играч в този пазар, за разлика от електроенергията. Картел се доказва много трудно. Очевидно в голяма част от случаите бензиностанциите решават да продават на цената, на която продават другите, защото така им излиза сметката. Българският пазар е малък, незрял. Има нещо нередно. Дали е картел? Очаквам това да каже Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Тя може и да глобява. Правителството не може да глобява", коментира Дончев.

Той поясни, че още в началото на юни е пратил писмо до КЗК, в което е препоръчал на комисията да направи секторен анализ. Вчера от комисията са отговорили, че този анализ е стартирал на 30 юни. Според Дончев изготвянето на подобен анализ продължава около 6 месеца, но той се надява КЗК да го направи в по-кратък срок.

"Цената не е единственият проблем. Когато си платите гориво за 10 лв. в резервоара трябва да влиза гориво за 10 лв. Качеството на горивото също е важно", коментира Дончев.

Вицепремиерът коментира и данните за цените на горивото в Европа. В Полша цената е около 40 евроцента, а със средна заплата може да се купи 1485 литра гориво. В Дания горивото е над 60 евроцента, но датчаните могат да се снабдят с близо 4 500 литра гориво.

В съседна Румъния цената е около 50 евроцента, а със средна заплата там могат да се купят 600 литра. В България цените са близо до Дания, които са най-високите в ЕС. За разлика от датчаните обаче ние можем да си купим само 500 литра месечно.

"В Полша част от рафинериите все още са държавна собственост. Тя е голям пазар, 40 млн. живеят там. В Дания заплатите са по-високи. Румъния има собствен добив и на нефт, и на газ", коментира Дончев.

Вицепремиерът призна, че при динамичен пазар у нас би следвало да има ефект от това, че цените на горивата на световния пазар падат от месеци. Засега обаче такъв ефект няма.

По този повод Дончев заяви, че очаква реакцията на работодателите и индустриалците, които хем са потърпевши от високите цени, хем търговците са в техните редици.

"Всички търговци, всички производители на горива също са членове на големите работодателски организации. Аз, без елемент на провокация, очаквам да чуя тяхната позиция в разразилия се обществен дебат. Не очаквам огън, бил той приятелски или неприятелски", поясни Дончев.

По повод коментарите, че на последното правителствено заседание премиерът Бойко Борисов е нахокал министри от Реформаторския блок заради проблемите по бензиностанциите и един известен автокрадец, който е на свобода, Дончев заяви: "Интерпретации всякакви могат да се правят"Според него политическите вълнения в парламента не са много типични за правителството, защото всеки министър гледа да си свърши работата, а това няма как да стане ако се конфронтира с колегите си.

Дончев коментира и факта, че ГЕРБ и ДПС ще имат общ кандидат-кмет в Нова Загора. Според него подобно твърдение е некоректно. Той обясни, че ГЕРБ е издигнал своя кандидат, а ДПС е взело решение да го подкрепи.

"Какво да направим - да го оттеглим ли", попита Дончев.

Според него има много места, в които кандидатi на Реформаторския блок се подкрепят от БСП, но на това никой не обръща внимание.

"Политическата конфигурация в момента е странна, необичайна. Механизмът за вземане на решения е съвсем различен. Най-голямата политическа сила не може да взема сама решения. Много често  подкрепа трябва да се търси отвъд мнозинството. Най-добре е реформите да бъдат подкрепени от всички. Това е гаранция за дългосрочността на реформата", убеден е Дончев.