- Тръгнала една плесничка...

- Татко, мили, откъде?

И дали е с ръкавичка

таз плесничка или - не?

Стихотворение с лесни рими, озаглавено "Приспивна песничка" (по-точно би било вероятно да се казва "Песен за плесничката"), е част от учебник за пети клас на издателство "Булвест 2000". "Невинната" творба, с автор Янаки Петров, е новият обект на вълнение в социалните мрежи. От вчера фейсбук потребители се опитват да получат отговор от издателството защо това произведение е включено и се преподава на 11-12 -годишни деца?  Не подтиква ли то директно към насилие и не насажда ли опасни модели на поведение - на възпитание чрез плесничка?

"Здравейте, по моя информация това е стихотворение, публикувано във Ваш учебник за 5 клас. Бих желала да ме информирате дали това е вярно. Ако се окаже вярно, бих искала да чуя позицията на издателството по въпроса за насилието над деца и популяризирането му под шеговитата и игрива форма на стихотворение". Това попита в понеделник една от най-активните фейсбук потребителки Letiashtata Kozzila Erato‎ издателството. Оттам отначало решиха да замълчат, а постовете, които питаха за съдържанието на стихотворението бяха скривани. Натискът в социалната мрежа обаче все пак роди един отговор, закъснял с ден на "Булвест 2000", подписан от проф. Герджикова (най-вероятно това е проф. Мария Герджикова, един от авторите на учебника).

От него става ясно, че "Приспивна песничка" си стои в учебника по литуратура за 5 клас още от 2006 г., минал е през най-различни одобрения от МОН, учители, експерти и всички много са го харесали - "проверен е от хиляди български учители". След това още един път е проверяван през 2011 г.

"Повече от десет години стихотворението "Приспивна песничка" на известния детски писател Янаки Петров влиза в детски книжки и в читанките, развеселява и разсмива децата и не е уплашило нито едно от тях. Изведнъж се явява една нова интерпретация", възмущава се проф. Герджикова. И надълго и нашироко разяснява как всяка литературна творба носи "многозначен и многопланов смисъл".  "Неоснователни остават опасенията за пробуждане на страх от насилие от текста на стихотворението, защото обективно вложеният в него смисъл не е такъв", завършва накрая изложението си професорката.

Това е пълният отговор от издателството:

Да, текстът е част от произведения, включени в изданието на учебника по литература за 5. клас, като част от представянето на приспивните песни, изучавани по учебната програма.

 

Учебникът по литература за 5. клас на издателство „Булвест 2000” е одобрен през 2006 година от Министерството на образованието и науката и се ползва в училищната практика вече 9 години. По поръка на министерството през 2011 година всички учебници за 5. и 6. клас, които се използват в училище, преминаха през преглед от учителите в страната с цел извършване на необходимите промени, корекции и допълнения, които да отстранят допуснати грешки, неточности или текстове, които подлежат на осъвременяване. Направените от учителите препоръки за промяна в съдържанието, илюстрирането или графичния дизайн бяха прегледани и одобрени от експерти на МОН и изпратени на издателството за изпълнение. След извършените промени комисия на МОН оцени за втори път всички учебници и със заповед на министъра одобри проектите, които се ползват в системата през 2011 година. 

Цитираният учебник е проверен от хиляди български учители съгласно процедурите през 2006 г. и през 2011 г. Тук е мястото да кажем, че за този учебник не са постъпили бележки, с които да се налага отстраняване или коригиране на текстове, включени в него. Той е одобрен от МОН без препоръки за изменения.  

А сега да се върнем на въпросната публикация.

Повече от десет години стихотворението Приспивна песничка на известния детски писател Янаки Петров влиза в детски книжки и в читанките, развеселява и разсмива децата и не е уплашило нито едно от тях. Изведнъж се явява една нова интерпретация. 

Всяка литературна творба носи многозначен и многопланов смисъл. Всеки интерпретатор има право на свой прочит. Въпросът е обаче какви са приемливите граници на всеки нов прочит, на всяка нова интерпретация. Във всеки случай тя е ограничена от обективния смисъл, вложен в даден художествен образ, и не трябва да зависи от модернизации, от тълкувания, определени от тежненията на дадено време, не бива да бъде едностранна и субективистична.

Най-сполучлива е тази интерпретация, която се доближава по-плътно до цялата многоплановост на образа и се стреми да разкрива обективно съдържанието, вложено в образа в цялата му широта.

И така, нека разгледаме няколко въпроса, отговорите на които дават представа за смисъла, вложен в коментираната в момента приспивна песничка.

Първо – Какви чувства поражда текстът у детето? Кара го да се свие уплашено под завивката или го развеселява?

Въпросът е реторичен, защото: 

-          Диалогът между бащата и синът е жив, топъл, нежен, сърдечен, весел. Бащата се обръща със „ синко, миличък ...”, а детето отговаря   „- Татко, мили...” и с разбиране казва „непослушковци”;

-          Определено до разбиране на текста водят умалителните съществителни като плесничка, песничка, главица.

Второ – Какво е мястото на този текст в учебника за 5. клас?

-          Поставени са един до друг три текста на песни на една и съща тема с различен тон, в различен жанр, с различни образи. Това има за цел да обогати представата на децата за разнообразието на художествените текстове, да ги провокира да мислят и да споделят и защитават своето мнение.

-          Изяснява се въпросът кога един текст се определя като песничка и как трябва да се разпознава и разбира от учениците.

-          След стихотворението е поставена задача, която децата трябва да изпълнят.

Дори само това трябва да успокои тези, които виждат нещо страшно в разглеждания текст. 

Тук приведохме някои обективни доводи, които представят въпросното стихотворение, толкова харесвано от децата. Неоснователни остават опасенията за пробуждане на страх от насилие от текста на стихотворението, защото обективно вложеният в него смисъл не е такъв.

 

Кой е Янаки Петров?

 

Янаки Петров е роден на 28. 02. 1947 г. в с. Голямо Буково, Бургаско. Завършва българска филология в СУ "Св. Кл. Охридски" (1978). Работи като миньор, печатарски работник, редактор в изд. "Български художник", с.п. "Деца, изкуство, книги", алм. "Море". Публикува от 1960 г. Автор е на стихосбирките "Лирично ято" (1975), "Зимна птица" (1978). Голяма част от творчеството му е посветено на децата, сред които е особено популярен с псевдонима си Чичо Чичопей. Издал е следните книги за деца: "Чичо Чичопей" (1980), "Африканец на комин" (1981), "Ловец-храбрец" (1985), "Къщичка с огледала" (1986), "Робин Бобин" (1990) и др. Умира на 04. 09. 1999 г.