Бившият премиер Пламен Орешарски оцени тазгодишния туризъм в България. Като лош. В сравнение с миналогодишния, когато бил реализиран 6-процентен ръст, а „загубите на руския пазар бяха сведени само до 3%, при още по-напрегната геополитическа ситуация и активни икономически санкции срещу Русия.”

Сегашната ситуация рязко контрастирала с миналите успехи – „за илюстрация, 31,2 % по-малко руснаци са избрали българските курорти, но също така 22% по-малко австрийци, 17% по-малко шведи и т.н.”, пише Орешарски в профила си във фейсбук.

Вижте пълния текст:

Настоящата година е първата, в която секторът се ръководи и координира от специализирано Министерство – дългогодишно настояване на заетите в туризма. За съжаление, първите резултати са обезсърчаващи.

В първите шест месеца на годината НСИ регистрира спад на чуждите туристи с 16,5% спрямо същия период на миналата година. Очакванията на браншовите организации за годината са още по-негативни.

Спадът на посещения на почиващи от различни направления, най-вече европейските, показва доста несвършена работа както в промотирането на нашия туристически продукт, така и в контактите с големите външни туроператори. Видимо е отсъствието на проактивна политика, включително и на руския туристически пазар.

При това, намаленият туристическия поток към нашата страна e от европейските дестинации, наред с очакваните по-малко посещения на руски туристи. За илюстрация, 31,2 % по-малко руснаци са избрали българските курорти, но също така 22% по-малко австрийци, 17% по-малко шведи и т.н.

Тези цифри контрастират на резултатите от миналата година, когато бе реализиран ръст на чужди туристи от 6 % в условия на излъчваната от страната ни обществено политическа нестабилност. Загубите на руския пазар бяха сведени само до 3%, при още по-напрегната геополитическа ситуация и активни икономически санкции срещу Русия.

Слабият туристически сезон означава по-ниски приходи от порядъка на 1 до 2 млрд.лева и финансови трудности за българските туристически компании. Означава също намалени цени на активите в сектора – хотели и други туристически обекти, с мултиплициращ ефект върху активите и в други сегменти на пазара, най-вече недвижимите имоти.

Обясненията за загуба на руски туристи е отчасти вярно, но твърде елементарно за да покрие всички причини. В обобщение, новосформираното Министерство на туризма със своите (без)действия доказа една стара теза – важна е съдържателната страна, а не формално институционалната на водените политики. То даде негативен отговор на не особено смислените аргументи за неговото съществуване.